مزیت دارو آسپیرین برای خانم های باردار

دارو آسپرین از جمله داروهایی است که در موارد مختلفی از آن استفاده می شود، ولی از طرف دیگر مصرف این دارو در زمان بارداری موردی است که در این مقاله قصد داریم درباره آن صحبت کنیم.

پژوهشگران در این باره بیان کردند که خوردن دارو آسپیرین در زمان بارداری برای نوزادان فایده دارد. جالب است بدانید که کودکان زنانی که در زمان بارداری دوز پایینی از دارو آسپیرین به علت افزایش خطر زایمان زودرس خورده اند، در سن ۵ سالگی کمتر دچار مسائل رفتاری شده اند.

همانگونه که هلث‌دی‌نیوز به آن اشاره کرده است، بعضی از متخصصین زنان و زایمان به زنان بارداری که عوارض بارداری دارند که یکی از مهم‌ترین آن ها به تازگی محدودیت رشد جنین بوه است و یا دچار پره اکلسمی یا همان فشارخون بارداری می باشند که برای مادر و جنین بسیار خطر دارد، به آنها دوز پایین آسپیرین می‌دهند تا در دوران بارداری مصرف کنند.

در یک تحقیق پژوهشگران و متخصصین فرانسوی با کمک نتایج حاصل از ۶۵۶ کودک که پیش از ۳۳ هفتگی به دنیا آمدند با ۵۸۴ زن دیگر مقایسه کردند. به صورت طبیعی یک نوزاد باید در هفته ۴۰ بارداری متولد شود.

با تحقیق انجام شده مشخص شد که این زنان بیماری‌های عروقی جفتی، محدودیت رشد جنین در رحم، فشارخون مزمن و بیماری‌های کلیوی و سیستم ایمنی داشتند. از طرف دیگر تقریبا ۲۱ درصد از زنان در زمان بارداری خود آسپیرین با دوز پایین می‌خوردند.

با داده های جمع آوری شده معلوم شد که کودکان ۵ ساله‌ای، که مادرشان در دوران بارداری آسپیرین می‌خوردند، کمتر در معرض اختلالات رفتاری همچون پیش‌فعالی بودند. به علاوه این گونه نوزادان با افزایش خطر مرگ و میر و فلج مغزی روبرو نمی باشند. ولی در مقابل یکی از مشکلاتی که ممکن است با خوردت دارو آسپیرین در مادران باردار ایجاد شود این است که آسپیرین در مواردی مانع کارکرد پلاکت‌ها که در ایجاد لخته خون مس شود و بنابراین احتمال دارد نوزاد در معرض خطر خون‌ریزی مغزی قرار گرفته و همچنین تولد زودرس داشته باشد.

1 نظر
  1. هانی می گوید

    مطالب خیلی جالب و مفیدی بود
    مرسی از شما، خسته نباشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.