ماده غذایی شفابخش

عسل خوراکی شامل قندها، گرده گیاهان، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه می باشد که به وسیله زنبورعسل Apis meliffera از شهد گیاهان تولید می شود.

این ماده غذایی در کل جهان به صورت وسیعی کاربرد دارد و همچنین در مورد محتویات آن هم به صورت همه جانبه تحقیق شده است. تحقیقات بسیاری برروی محتویات شیمیایی عسل نظیر قندها، فلاونوئید ها و پروتئین های عسل انجام شده است.

محتویات عسل مربوط به منشأ گیاهی، منطقه جغرافیایی می باشد و به علاوه راه های جمع‌آوری آن نیز خیلی گوناگون است. باید بدانید که پروتئین‌ها که درصد کمی از وزن عسل را شامل می شوند، اصلی ترین و با اهمیت ترین محتویات عسل به شمار می آیند.

حال خوب است بدانید که آنزیم ها از با اهمیت ترین مواد پروتئینی عسل به شمار می روند که به علت عملکردشان در تشخیص خواص فیزیکی و شیمیایی و به علاوه خصوصیات درمانی عسل تحقیقات بسیاری بر روی آنزیم‌های موجود در عسل انجام شده است و خصوصیات و منشأ این آنزیم‌ها را تجزیه و تحلیل کرده اند. عسل به علت داشتن محتویات و خصوصیات خاص خود هم یک ماده غذایی با ارزش می باشد و هم به عنوان یک دارو کاربرد دارد. این ماده غذایی مفید در درمان خیلی از بیماری‌ها همچون آب مروارید، زخم معده و ترمیم زخم به کار برده می شود.

از میان خواص بسیار خوب دارویی عسل می توان به ترمیم زخم که از با اهمیت ترین خواص است، نام برد. مطالعات بیانگر آن است که عسل بهتر از هر ماده طبیعی یا سنتتیک دیگری در ترمیم زخم و سوختگی ها تاثیر دارد.

به علاوه خواص آنتی باکتریایی عسل هم در گونه های زیادی از میکروارگانیسم های بیماری زا آزمایش و اثبات شده است. همانطور که می دانید خیلی از باکتری ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند، که در نتیجه عسل در این مورد می تواند به خوبی کاربرد داشته باشد.

1 نظر
  1. احمد می گوید

    ممنون از مطلب شما. فقط کاشکی روش تشخیص عسل اصل رو هم میگفتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.