لیست داروهای بدون تغییر قیمت

سرپرست اداره‌کل دارو و مواد تحت کنترل موسسه غذا و دارو موارد تغییر سیاست ارزی داروهای وارداتی را توضیح داد و بیان کرد که تغییر سیاست ارزی‌ این داروها، نظیر داروهای تولید داخل، باعث زیاد شدن پوشش بیمه برای آن ها شده و در نتیجه قیمت این داروها برای مردم اصلا بالا نخواهد رفت.

دکتر حسین شمالی در خصوص تغییر سیاست ارزی داروهای وارداتی، بیان کرد که سیاست ارزی جهت واردات قسمتی از داروهای وارداتی نیمایی شده، ولی مشکل مهم این است که تاکنون تغییر قیمتی برای داروهای وارداتی اتفاق نیفتاده است.

او همچنین عنوان کرد که کمپانی ها وقتی که نخستین محموله خود را با ارز نیمایی ترخیص کنند، در آن هنگام قیمت جدید بر اساس ارز نیمایی به آن‌ها می دهیم. در نتیجه داروهای وارداتی تاکنون قیمتشان عوض نشده و تنها سیاست ارزی‌شان از تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ عوض شده است.

این سرپرست گفت که در حال حاضر سیاست ارزی برای همه داروهای وارداتی تغییر نکرده و برای حدود ۸۰ درصد داروهای وارداتی سیاست ارزی عوض شده است. ایشان به علاوه بیان کردند که به صورت کلی ۸۰۰ میلیون دلار محصول وارد ‌کردیم که در این بین سیاست ارزی تاکنون فقط برای حدود ۶۰۰ میلیون دلار تغییر کرده است و دیگر داروها همانند قبل با ارز ترجیحی عرضه می شوند.

دکتر شمالی به علاوه گفت که داروهای وارداتی که سیاست ارزی‌شان از ۲۴ مرداد ماه عوض شده، داروهایی می باشند که تحت پوشش بیمه هستند. در نتیجه چنانچه سیاست ارزی‌شان تغییر کند، نظیر داروهای تولید داخلی، پوشش بیمه برایشان زیاد شده و الباقی قیمت‌ دولتی تا آزاد هم از طرف بیمه‌ها پرداخت خواهند شد. پس قیمت این گونه داروها برای مردم زیاد نخواهد شد.

او همچنین عنوان کرد که بیشتر استفاده کنندگان این نوع داروها بیماران ویژه، سخت و کمیاب می باشند که برخی از آنها فرانشیزشان صفر بوده و گاهی هم در حد یک یا دو درصد فرانشیز می‌دهند که پس از اصلاح سیاست، مطلق پرداختی بیمار زیاد

نمی شود؛ به عبارت دیگر بیماری که هزینه ای پرداخت نمی کرد، بازهم فراشیزش صفر است و بیماری هم که دو درصد هزینه می کرد، همانند پیش هزینه خواهد کرد.

دکتر شمالی در خصوص اعتبار لازم جهت تغییر سیاست ارزی داروهای وارداتی بیان کرد که مجموعا تخمین زده می شود که هر سال به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج می باشد.

باید بگوییم که قبل از این و در خصوص اجرای برنامه دارویاری، سعی شده با انجام مواردی چون داروهای تولید داخل، تکیه بر بالا رفتن پوشش‌های بیمه‌ای و پرداخت ثابت همانند قبل برای بیماران به اصلاح نظام ارزی دارو از ۲۳ تیر ماه امسال پرداخته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.