لحظاتی قبل زلزله‌ای ۷٫۸ ریشتری جنوب ترکیه را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷٫۸ ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. تاکنون بیش از هزار نفر در ترکیه و سوریه کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است. همچنین پس لرزه ای به بزرگی ۷٫۸ ریشتر در بعد از ظهر امروز موجب وحشت ساکنین شهرهای مرزی ترکیه و سوریه شد.

فرو ریختن وحشتناک یک ساختمان چند طبقه در یکی از پس‌لرزه‌ها

*وزارت بهداشت سوریه در تازه‌ترین آمار، شمار قربانیان زمین‌لرزه در این کشور را ۵۴۷ کشته و ۱۴۶۱ زخمی اعلام کرد.

* زمین‌لرزه جدیدی به قدرت ۷.۸ ریشتر جنوب ترکیه را لرزاند و پس از آن زلزله هایی به وسعت۶ و ۵٫۸ ریشتر مناطق زلزله زده را لرزاند. این زمین‌لرزه در دمشق و دیگر استان‌های سوریه، بغداد، اربیل و دهوک عراق و تل‌آویو نیز احساس شد. مرکز لرزه‌نگاری اروپا، شدت این زمین‌لرزه را ۷.۵ ریشتر و محل آن‌را مناطق مرکزی ترکیه اعلام کرده است.

*زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد امروز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار تلفات این زمین لرزه در ترکیه به ۹۱۲ نفر و در سوریه به ۳۲۶ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به ۱۰۴۲ و در ترکیه ۵۳۸۳ نفر رسیده است.

* رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه زلزله امروز بزرگترین فاجعه در این کشور از سال ۱۹۳۹ میلادی است، گفت در این بلای طبیعی تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر کشته و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ تن مجروح شدند.

* شمار تلفات این زمین لرزه در ترکیه به ۲۸۴ نفر و در سوریه به ۴۲۷ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به ۶۳۹ و در ترکیه ۲۳۲۳ نفر رسیده است.

* رئیس جمهور روسیه در پیام‌هایی به همتایان ترکیه‌ای و سوری خود، آمادگی مسکو برای ارائه کمک‌های لازم جهت رفع پیامدهای زلزله امروز را اعلام کرد.

*  مقامات محلی می گویند شهر حریم سوریه در نزدیکی مرز ترکیه به طور کامل از روی زمین محو شده است.

*خبرگزاری روسی «ریانووستی» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد ترکیه هنوز از هیچ کشوری برای کمک به رفع پیامدهای زمین‌لرزه درخواست کمک نکرده اما در صورت لزوم این کمک خواسته می‌شود.

*آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در پی زلزله ۷.۷ ریشتری در جنوب این کشور خواستار ارسال کمک از سوی نهاد «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» شده است.

*زمین لرزه بزرگی بامداد امروز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار تلفات این زمین لرزه در ترکیه به ۲۸۴ نفر و در سوریه به ۲۳۷ نفر رسیده است.

*معاون رئیس‌جمهور ترکیه: در زمین‌لرزه امروز ۲۸۴ نفر جان باخته و ۲۳۲۰ نفر هم مجروح شده‌اند. بیش از ۱۷۰۰ ساختمان نیز فروریخته‌ است.

*وزارت بهداشت سوریه از جان‌باختن ۲۳۷ نفر و مجروح‌شدن ۶۳۹ نفر دیگر در پی زمین‌لرزه امروز خبر داد.

*سوئد: از طریق اتحادیه اروپا به ترکیه کمک می‌کنیم.

*مرکز لرزه‌نگاری آمریکا هشدار داد احتمال کشته شدن هزاران نفر در ترکیه و سوریه در نتیجه زلزله سهمگین ۷.۸ ریشتری وجود دارد.

*وزارت بهداشت سوریه از جان‌باختن ۱۱۱ نفر و مجروحیت ۵۱۶ نفر دیگر در پی زمین‌لرزه خبر داد.

*«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به‌منظور بررسی اوضاع در مناطق زلزله‌زده، با اعضای دولت جلسه اضطراری برگزار کرد.

*طبق جدیدترین آمار و ارقام آژانس بلایای طبیعی ترکیه (AFAD)، تا ساعت ۰۶:۳۰ به وقت محلی (۰۷:۰۰ به وقت تهران)، دست‌کم ۷۶ نفر در ۱۰ شهر کشته شدند و ۴۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

*شبکه الجزیره به نقل از منابع محلی گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز، تاکنون مرگ ۵۳ تن در سراسر ترکیه و مرگ ۸۶ نفر دیگر در سوریه تأیید شده است.

*خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز (دوشنبه) دست‌کم ۶۲ نفر در استان‌های حلب، حماه و لاذقیه سوریه کشته و ۲۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

*مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه شدید که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از غرب آسیا را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است.

*براساس اعلام رسانه‌های ترکیه تا این لحظه بر اثر ریزش ساختمان‌ها در استان‌های دیاربکر و قاضی‌عنتپ ۴۲ شهروند جان باختند و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن دست‌کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۳۵۰ نفر دیگر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه شب گذشته حکایت دارد.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

در پی وقوع این حادثه دلخراش، ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت:«تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: «همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود».

اردوغان همچنین ضمن آرزوی سلامتی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در استان قهرمان مرعش اعلام کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر ویدئویی را از زمین‌لرزه شدید ترکیه منتشر کرده‌اند که عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

انفجار خط لوله گاز در استان ختای ترکیه

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه ۷٫۸ ریشتری، انفجاری در خطر لوله گاز استان ختای ترکیه به وقوع پیوسته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.