علت ایجادکننده ی معده دردهای پرتکرار کودکان

معده‌ دردهای پرتکرار کودکان میتواند بیانگر این باشد که موردی در دستگاه گوارش آنان به وجود آمده که به مراقبت پزشکی احتیاج دارد. به این نکته توجه کنید که کودکان هنگامی که می گویند معده‌شان درد می‌کند، این درد می تواند در هر قسمت از دستگاه گوارش آنان وجود داشته باشد.

همچنین در مورد کودکان خیلی کوچک، که هنوز نمی توانند بیان کنند که کدام قسمتشان درد می کند، پزشک به احتمال زیاد راه دیگری را جهت تشخیص بیماری انجام می دهد. به طور مثال شاید یک پسر بچه بیان کند که دلش درد می‌کند، ولی منظور او در واقع این باشد که مدفوع دارد و نیاز به دستشویی دارد.

کودکان ممکن است در هر سنی با این مشکل یعنی درد معده روبرو شوند. ویژگی ها و علامت های این بیماری بر اساس سن کودک ممکن است گوناگون باشد و دلایل مختلفی داشته باشد.

نوزادان چنانچه درد معده داشته باشند با گریه کردن و بی‌تابی اعلام به این درد می کنند، ولی در مقابل کودکی دارای سن کمتر از ۸ سال شاید اعلام کند که دلش درد می کند ولی قسمت دقیق آن را نتواند بگوید. در این موارد از کودک خود بخواهید که ناحیه دقیق درد را به شما نشان دهد.

چنانچه کودک بگوید که درد در ناحیه سمت راست پایین شکم اوست شاید مربوط به آپاندیسیت او باشد و نیاز به اورژانس پیدا کند. به طور کلی اگر درد کودک ادامه داشت و بیشتر شد، می بایست علامت های جدید و دیگری را در او چک کنید.

مشکل یبوست

از جمله علت‌های مهم درد شکم یبوست می‌باشد. چنانچه کودک شما فیبر کافی از میوه‌ها و سبزیجات نخورد، شاید مبتلا به یبوست شود. این بیماری سیستم گوارشی را کند می‌کند و اجابت مزاج را مشکل می‌کند. این مورد می تواند باعث درد شکم شود، ولی مورد اورژانسی نمی باشد.

مشکل اسهال

چنانچه کودک شما در طول روز سه بار یا بیشتر مدفوع شل و آبکی داشته باشد، دچار اسهال شده است که بیشتر کودکان گاهی اوقات ممکن است با این مورد مواجه شوند. این بیماری یعنی اسهال اصولا چند روز ادامه خواهد داشت، ولی چنانچه بیشتر طول کشید، ممکن است باعث شود بدن کودک با کم آبی شدید روبرو شود.

اسهال ممکن است بیانگر عفونت یا یک مشکل مهم تر دیگر برای سلامتی باشد. در صورت وجود نشانه های گفته شده در زیر در نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان حتما به یک متخصص بروید.

  • مشکل اسهال بیش از دو روز
  • مشکل اسهال با تب ۳۸٫۸ درجه سانتی گراد یا بیشتر
  • درد بسیار در ناحیه شکم
  • مدفوع دارای خون یا مدفوع سیاه و قیری یا دارای چرک
  • مشکل اسهال که با استفراغ پرتکرار همراه است
  • نشانه های کم آبی شدید بدن

داشتن اضطراب

داشتن استرس و اضطراب نیز گاهی اوقات دلیل درد شکم در کودکان می باشد. سیستم عصبی روده که معروف به مغز دوم می باشد، وظیفه تنظیم فعالیت دستگاه گوارش را بر عهده دارد. در واقع مغز و معده به هم مربوز می باشند. چنانچه علائمی در سیستم گوارشی خود نداشته باشد، استرس می‌تواند دلیل درد شکم در کودکان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.