شهردار: تبریز را به شهری امن برای ساکنانش بدل کنیم

کارگاه و دوره تخصصی بین‌المللی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای توسط شهرداری تبریز و با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

شهر تبریز به سبب قرار گرفتن بر روی گسل‌های فعال و تجربه زمین لرزه‌های مهیب در طول تاریخ همواره دستخوش اتفاقات ناگواری بوده که همین رویدادهای طبیعی باعث شده امروز با توانی بیشتر برای اتخاذ تصمیم‌هایی در راستای کاهش چنین حوادثی گام برداشت.
امروزه کاربرد روش جداسازی لرزه یکی از روش‌های توسعه یافته برای محافظت سازه در برابر زلزله است. در این روش جداگرها روی پی ساختمان و زیر ستون قرار می‌گیرند. هدف از طراحی و اجرای این تجهیزات جدا کردن سازه از زمین است به گونه‌ای که تکان‌های زمین ناشی از زلزله به سازه به میزان زیادی کاهش یابد.
این تکنولوژی‌های جدید که در کشورهایی نظیر ژاپن توسعه یافته‌، خوشبختانه در طول دو دهه گذشته در ایران نیز مورد تحقیق و بررسی‌های متعددی قرار گرفت و در مراکز دانشگاهی و پژوهشی نظیر پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، مطالعات ارزشمندی انجام شده است.

به سبب تدوین برنامه های منسجم و تخصصی جهت مواجهه با حوادث طبیعی همچون زلزله، حالا مدیریت بحران شهرداری تبریز در قالب یک برنامه طولانی مدت با جامعه جداگرهای لرزه‌ای ژاپن، برنامه آموزش فراگیر در سطوح مختلف را آغاز کرده است.
بر این اساس اولین دوره این برنامه با مجوز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
جامعه جداسازی لرزه ای ژاپن در سال ۱۹۹۳ به عنوان تنها مرجع تخصصی در حوزه جداگرها و میراگرهای لرزه ای در ژاپن و با هدف اصلی ترویج جداسازهای لرزه ای تأسیس شد و از این طریق به ساخت ساختمان‌های ایمن‌تر و با کیفیت‌تر در ژاپن کمک شایانی کرده است.
این مجموعه دارای بیش از ۱۱۰ عضو حقوقی از سراسر جهان متشکل از شرکت‌های بزرگ طراحی و اجرا بوده و تا کنون بیش از چهار هزار ساختمان حساس در ژاپن از طریق این مجموعه در برابر زلزله ایمن شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.