سیستم هشدار هوش مصنوعی برای کاهش مرگ و میر بیماری گندخونی

بیماری سپتیسمی یا گندخونی التهابی است که به دلیل عفونت رخ می­دهد. از علائم این بیماری می­توان به مواردی همچون تب، تپش قلب، افزایش میزان تنفس اشاره کرد. همچنین ممکن است سبب مرگ افراد مبتلا شود. عفونت‌ها می‌توانند انواع واکنش‌ها را در بدن انسان ایجاد کنند و یکی از شدیدترین آن‌ها سپتیسم است. بیماری سپتیسم هر سال باعث بیش از ۲۵۰۰۰۰ تعداد، مرگ در ایالات متحده می‌شود، اما در دانشگاه جان هاپکینز یک سیستم هوش مصنوعی جدید توسعه یافته است و با تشخیص زودهنگام علائم کلیدی این بیماری، به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کمک می‌کند.

توسط عفونتی که باعث پاسخ ایمنی شدید در بدن شده، سپتیسم رخ می­دهد. این امر باعث آغاز رشته‌ای از رویدادها شده که با التهاب گسترده شروع می­شود و می‌تواند منجر به لخته شدن خون، اختلال در رگ‌های خونی، نارسایی اندام‌ها یا حتی مرگ شود. تشخیص بیماری در مراحل اولیه دشوار است زیرا علائم آشکاری مانند تب یا گیجی معمولاً به عنوان علائم سایر بیماری‌ها شناخته می­شوند.

شناسایی سریع این بیماری امری بسیار مهم است، زیرا وضعیت جسمانی بیمار مبتلا به سپتیسم ممکن است به سرعت بدتر شود و این وضعیت باعث مرگ فوری افراد مبتلا (حدود ۳۰ درصد افراد مبتلا) می‌شود. دستگاه‌های پیشرفته، نشانگرهای زیستی کلیدی را در خون در عرض چند دقیقه شناسایی کرده و همچنین ابزاری برای شناسایی سریع پاتوژن‌های عامل عفونت اولیه محسوب می‌شوند.

اما دانشگاه جان هاپکینز رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و به دنبال استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای شناسایی بیماران در معرض خطر است و از روش­های تجزیه و تحلیل سابقه پزشکی بیمار و ترکیب آن با علائم فعلی بیمار، یادداشت‌های بالینی و نتایج آزمایشگاهی استفاده می‌کند. ابزار هوش مصنوعی مذکور «سیستم هشدار زودهنگام هدفمند در زمان واقعی» نام گرفته و بیماران را از لحظه بستری شدن در بیمارستان تا لحظه ترخیص مورد بررسی قرار می­دهد. همچنین به گونه‌ای طراحی شده تا اطمینان حاصل شود که هیچکدام از جزئیات پزشکی مهم یا بالقوه خطرناکی از بین نمی‌رود.

این ابزار در پنج بیمارستان به مدت دو سال بر روی تعداد ۷۰۰۰۰۰ بیمار مورد استفاده قرار گرفت. به گفته محققان، استفاده از این ابزار بسیار کارآمد بوده و به طور متوسط منجر به تشخیص سریع بیماری سپتیسم (تقریباً شش ساعت زودتر از روش‌های سنتی و با دقت ۸۲ درصدی) می‌شود. از مزایای این سیستم هوش مصنوعی می­توان به مواردی همچون کاهش قابل توجه عوارض بیماری سپتیسم، طول مدت بستری در بیمارستان و از همه مهم‌تر کاهش مرگ و میر به میزان ۱۸.۲ درصد اشاره کرد.

تولید خودروهای برقی را قطعات ایران‌ساخت توسعه داد

یک شرکت دانش‌بنیان با تولید انواع قطعات خودروهای برقی صنعتی و جاده‌ای، کشور را از واردات بی نیاز کرد.

به گفته احسان پرویزی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، ماشین‌ها و خودروهای صنعتی و جاده‌ای که با برق و باطری کار می‌کنند، نقش بسیار کلیدی در توسعه کشور ایفا خواهند کرد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش کرده تا در این زمینه یک زیست‌بوم مستقل به وجود آورد.

وی افزود: انواع ماشین‌هایی که در محیط‌های صنعتی یا جاده‌ای با برق و باطری کار می‌کنند، اعم از لیفتراک‌ها، یدک‌کش‌ها و یا خودروهای جاده‌ای، به تجهیزات مختلفی همچون حس‌گر، دیاگ، کنترلر و یا پروگرامرها نیاز دارند. این شرکت دانش‌بنیان، با تولید و یا تعمیر این تجهیزات، در پی آن است که کشور را در این زمینه بی‌نیاز کند.

مدیر عامل شرکت بیان کرد که یکی از تجهیزات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، رخدادنگار است، این دستگاه روی وسیله برقی، نصب شده و ورود و خروج و کارت زدن راننده، روشن یا خاموش شدن وسیله، بالا رفتن دما و هر اتفاق دیگری که برای راننده یا وسیله برقی، رخ بدهد را ضبط می‌کند. کنترلر، نام یک دستگاه تولید شده توسط این شرکت دانش‌بنیان است که همچون مغز دستگاه عمل کرده و امکان کنترل فرایندها و عملکرد دستگاه را فراهم می‌سازد.

وی خاطر نشان کرد که از دیگر اقلام موجود در سبد محصولات شرکت درایو لیفتراک برقی یا درایو خودرو برقی می‌باشد. کنترل کننده‌ی دور الکتروموتورهای ماشین‌های صنعتی، درایوهای تغذیه شونده هستند که توسط باتری تغذیه می‌شوند. این درایوها برای انواع الکتروموتورهای DC و AC وجود دارند و با بهره‌وری بالا کنترل مناسبی روی سرعت و گشتاور الکتروموتور ایجاد می‌کنند.

پرویزی افزود: به دلیل تقاضا پایین در ایران، محصولات تولیدی ویژه‌ انواع خودروهای صنعتی و جاده‌ای برقی با تیراژ پایین تولید می­شوند این موضوع از جمله دلایلی است که رقابت با محصولات پرتیراژ خارجی را دشوار می‌کند. توسعه حمایت از این‌گونه صنایع می‌تواند زمینه ایجاد صنعت تولید خودروهای برقی در کشور را تقویت کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.