سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه : هشدار وزیر خارجه روسیه؛ جایگزین برجام تشدید تنش است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می گوید کشورهای غربی هیچ سندی مبنی بر اقدام ایران در ارسال پهپاد به روسیه ارائه نکرده است.

 لاوروف در تازه ترین سخنانش به مساله احیای برجام و ادعای غرب مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرده است. وزیر خارجه روسیه در این باره می گوید: «غرب در شورای امنیت سازمان ملل سر و صدایی درباره عملیات ارسال پهپاد ایرانی به روسیه به پا کرده و مثل همیشه همه چیز با شیوه «به احتمال زیاد» مطرح شده است و آنها قادر به ارائه واقعیت‌ها و شواهد نبوده‌اند.»

کشورهای غربی بارها ایران را به ارسال پهپاد جنگی به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند اما تاکنون سند ملموسی برای این ادعا مطرح نکرده‌اند و مسکو و تهران نیز آن را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ما بر این باور نیستیم که از «نقطه بی‌بازگشت» در مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران عبور شده است، گفت: زمانی که باید تصمیمی سیاسی در آن اتخاذ کرد، فرا رسیده است، به دنبال جایگزین‌های برجام گشتن به تشدید تنش و مسابقه تسلیحاتی منتهی خواهد شد. این غربی‌ها هستند که مدام می‌گویند همه چیز از دست رفته است و بار دیگر تلاش می‌کنند جهان را از تهدید ایران بترسانند، آنها نمی‌خواهند به یاد بیاورند که برجام به خوبی داشت عمل می‌کرد تا اینکه امریکا یک شبه تصمیم گرفت برجام را فسخ کند؛ اقدامی که نقض تعهدات این کشور به موجب قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می رود، اجازه دهید تاریخ مه سال ۲۰۱۸ میلادی را به شما یادآوری کنم.  از لحاظ فنی، مذاکرت «از سرگیری» این توافقات تاریخی به مرحله‌ای رسیده که در آن، رویکردهای سیاسی تعیین می‌شود و زمان گرفتن تصمیمات مسئولیت‌پذیرانه فرا رسیده است، مسکو برای تحولات این چنینی آماده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.