ساخت مدارهای الکتریکی بازیافتنی از پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر

دانشمندان و متخصصین دانشگاه برکلی برای نخستین بار مدارهای الکتریکی را ایجاد کردند که اجزای سازنده آن ها جهت استفاده مجدد قابل بازیافت می باشند.

خوب است بدانید که بازیافت تجهیزات الکترونیکی قدیمی مشکل می باشد، چرا که آن ها وسایل دورریختنی هستند که باعث ایجاد مشکل می شوند و برای زمان زیادی قابل تجزیه نیستند. این وسایل الکتریکی دارای فلزات گرانبهایی می باشند که به راحتی نیز قابل دسترسی نمی باشند.

با این وجود در حال حاضر متخصصین و محققین توانستند مدارهای چاپی الکتریکی را بسازند که بازیافت شدنی بوده و مواد مورد استفاده در آن ها می توانند بار دیگر به کار گرفته شوند.

خیلی از ما دوست داریم که پس از گذشت مدتی گوشی هوشمند خود را عوض کنیم و با این کار باعث زیاد شدن ضایعات الکترونیکی خواهیم شد. خیلی از این گوشی ها و یا دستگاه های هوشمند دیگر دارای قطعات بازیافت شدنی نیستند و بیرون آوردن فلزات ارزشمند نظیر طلا و نقره از آنها جهت کاربرد دوباره مشکل می باشد. بدتر از آن نیز خیلی از این قطعات دور ریختنی الکترونیکی دفن شده که در نتیجه آن مواد شیمیایی سمی را به محیط‌زیست وارد می کنند.

با تمام این تفاسیر خوب است بدانید که مواد الکترونیک موقتی که بعد از طی شدن مدت مشخصی از بین می روند یا در مقابله با یک محرک ویژه نظیر گرما یا آب نابود می شوند، روش بسیار خوبی در این زمینه می باشند. کاربرد آنها هم باعث کم شدن زباله‌های الکترونیکی می شود و هم به بازسازی فلزات ارزشمند در آن ها کمک می کند.

جهت ساخت این مدار الکترونیکی، نوعی پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر با آنزیم‌های ویژه ای به کار می روند که زنجیره‌های پلیمری موادی که به مشکلی تجزیه می‌شوند را در آب داغ یا خاک می‌شکند و در نتیجه پلاستیک را در طول چندین روز از بین می برد. در این زمان مولکولی به نام RHP می تواند آنزیم‌ها را به خوشه‌هایی پراکنده تبدیل کرده و از نابود شدن سریع مواد پیشگیری کند.

در این راستا، مدارهای الکترونیکی تولید شده از جوهر رسانا جهت کامل شدن این فرایند به کار گرفته شدند و تکه‌های نقره یا ذرات کربن سیاه جهت زیاد شدن رسانایی الکتریکی، چسب‌های پلی استری جهت در کنار هم گذاشتن قطعات و کوکتل‌های آنزیمی جهت کمک به فرایند تخریب مورد استفاده قرار گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.