با عبور دلار از مرز یاد شده تقاضا برای خرید دلار بیشتر شد. برخی از معامله گران مدعی بودند که اسکناس آمریکایی یک کانال بالا رفته است. این دسته از معامله گران می گفتند پیشروی قیمت دلار  در  بازار شبانه  موجب تقویت هیجان در بازار ارز امروز شد، بنابراین خریداران جدید به بازار وارد شدند.

پیشروی قیمت دلار در دو سه روز اخیر در وضعیتی رخ داده که در روزهای گذشته اقدامات جدید بانک مرکزی  نرخ ارز  تقریبا کنترل شده بود و صف های خریدار جمع شده بود.

جهش قیمت دلار در هرات و سلیمانیه

در این میان برخی از بازیگران ارزی به جهش قیمت دلار در هرات و سلیمانیه اشاره می کردند. نرخ حواله درهم  نیز امروز صعودی بود. به نظر می رسد همین بر روی سطح انتظارات صعودی دلار در بازار امروز اثرگذار بود.

واکنش  نرخ دلار به افزایش سطح تنش های سیاسی

برخی از معامله گران باور دارند  نرخ دلار  در واکنش به افزایش سطح تنش های کشورهای غربی و ایران آرایش صعودی به خود گرفته است.

در روزهای اخیر زمزمه هایی از پیش نویس قطعنامه علیه ایران در بین معامله گران بازار دلار به گوش می رسد. در شرایطی که پیش نویس قطعنامه روی میز شورای حکام قرار گرفته بورل در تازه ترین اظهارات خود درباره مذاکرات هسته ای گفت برجام در بن بست است با این حال به تلاش برای نزدیک کردن مواضع طرف های عضو این توافق ادامه می‌دهد.

ردپای تحریم ها در بازار دلار ایران

از طرفی تحریم غرب علیه ایران در چند وقت اخیر موجب بدبینی معامله گران دلار نسبت به احیای توافق برجام شده است. روز گذشته از بسته جدید تحریم ها علیه ایران رونمایی شد.

اتحادیه اروپا روز گذشته  ۳۲ شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد. دولت انگلیس  نیز روز دوشنبه از اعمال تحریم علیه ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران به دلایل حقوق بشری خبر داد.

همچنین رابرت مالی گفته دیگر تمرکز  آمریکا بر روی توافق هسته‌ای نیست و در حال حاضر واشنگتن به سیاست تحریم و فشار علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته آمریکا در کنار متحدان و شرکایش  ایستاده و از طریق تحریم و دیگر روش‌ها، به حسابرسی درخصوص کسانی که مسئول بدرفتاری هستند خواهد پرداخت.

بازداشت ۴۸ اخلالگر ارزی در تهران

در این شرایط رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران امروز اعلام کرد با اجرای طرح مبارزه با اخلالگران و تامین‌کنندگان اهداف تروریسم اقتصادی از ۱۲ تا ۲۳ آبان، ۴۸ نفر از اخلالگران ارزی توسط ماموران پلیس امنیت اقتصادی، دستگیر  شدند.

 صعود  قیمت طلا  و سکه

قیمت اونس طلا در بازار امروز تقریبا ۶ دلار رشد کرد و بر روی ۱۷۷۸ دلار قرار گرفت. قیمت طلا ۱۸ عیار امروز مانند روز گذشته صعود کرد. طلا امروز با یک میلیون و ۵۱۹ هزارو ۸۰۰ تومان مبادله شد که تقریبا ۲۰ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.

سکه بازان هم که روز گذشته به یک قدمی مرز مقاومتی ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بودند در بازار امروز تحت تاثیر افزایش قیمت دلار از مرز یاد شده عبور کردند و سکه تا سطح ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت.قیمت سکه در نیمه روز در محدوده ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان  مبادله شد که نسبت به روز قبل بیش از ۲۵۰ هزر تومان افزایش را نشان می دهد.