رئیس سازمان اسناد و املاک:سند قولنامه برای بافت‎های فرسوده رایگان شد

رییس ثبت اسناد کشور با بیان اینکه سال آینده هیچ ملک و زمینی در البرز فاقد سند نخواهد بود، گفت: قول می‌دهیم تمام هزینه‌های مربوط به نقشه و برداشت از بافت‌های فرسوده به عهده مردم نباشد و خود سازمان ثبت اسناد به عهده می‌گیرد.
حسن بابایی روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه در شورای قضایی و حفظ حقوق بیت المال استان البرز که در سالن جلسات دادگستری برگزار شد، با اشاره به اینکه املاک و اراضی سالیان گذشته همواره آماج جرم بودند، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته جرایم شبکه‌ای بسیاری در این خصوص شکل گرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۸۰  درصد اراضی مازاد به نمایندگی از دولت به نام وزارت راه و شهرسازی سند خورده است، ادامه داد: این آمار برابر است با ۳هزار و ۶۲ هکتار یعنی بیش از ۳۰ میلیونو ۶۰۰ هزار متر مربع؛ همچنین حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی خارج از بافت و حاشیه‌ای است.
وی اضافه کرد: در البرز از ۴۶۰هکتار اراضی مازاد دستگاه‌ها ۳۲۲ هکتار به نام مسکن و شهرسازی سند صادر شده که امیدواریم با این کار مساله مسکن که از مشکلات دیرینه استان بوده حل شود .
معاون قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: کمتر از ۳۵ درصد از اراضی کل کشور در استان البرز است که نشان دهنده یک بافت پرتراکم در این استان است.
این مسئول با بیان اینکه هشت راهبرد کلان از سوی مقام معظم رهبری برای حفاظت و صیانت از اراضی مطرح شد، گفت: بخشی از راهبرد پنجم به هویت دار شدن اراضی مربوط می‌شود، تحت این عنوان که متر به متر اراضی صاحب سند شوند.
بابایی با اشاره به بافت‌های فرسوده و حاشیه ای که یک میلیون نفر از جمعیت استان را در خود جای داده است، گفت: اغلب این اراضی قولنامه ای هستند، در این راستا ۲۰ میلیارد اعتبار برای امور مربوط به نقشه برداری، تصاویر هوایی و… این مناطق حاشیه‌ای تخصیص داده می‌شود تا بتوانیم ظرف یک سال آینده همه اراضی تعیین و تکلیف شوند.
رییس ثبت اسناد کشور با بیان اینکه باید در این خصوص هدف‌گذاری صورت بگیرد، یادآور شد: نباید نگران باشیم اگر سندی صادر کردیم ممکن است بعدا مالک دیگری پیدا کند، قانون برای این مهم نوشته شده است و اگر معارضی پیدا شد طبق قانون مدارک و اسناد بررسی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه معتقدیم سند موجب توسعه اقتصادی خواهد شد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شهر را درست مدیریت کنیم باید برای تمامی اراضی و املاک سند داشته باشیم.
این مسئول با تاکید بر اینکه گفته می‌شود اجازه سند دادن به اراضی خرد شده نداریم، یادآور شد: چیزی به عنوان اراضی خرد شده وجود ندارد. اگر از همین امروز به اراضی کشاورزی سند «حد نگاری» بدهیم، در این صورت اجازه سوءاستفاده از زمین و ساخت و ساز به صاحب زمین گرفته می‌شود.
بابایی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای صدور سند وجود ندارد و طبق بیانات مقام معظم رهبری متر به متر اراضی باید صاحب سند شود، ادامه داد: اگر در این خصوص کم‌کاری صورت گیرد ترک فعل است.
وی با بیان اینکه سال آینده هیچ ملک و زمینی در البرز فاقد سند نخواهد بود، گفت: قول می‌دهیم تمام هزینه‌های مربوط به نقشه و برداشت از بافت‌های فرسوده به عهده مردم نیست و خود سازمان ثبت اسناد به عهده می‌گیرد.
رییس ثبت اسناد کشور با بیان اینکه صدور سند پیشگیری اولیه است، اضافه کرد: این اقدام کمک می‌کند تا دست سودجویان از کلاهبرداری و سوءاستفاده کوتاه شود.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.