دلیل اختلال اخیر اینترنت چه بود؟

طی ماه‌های گذشته اختلالاتی در اینترنت کشور مشاهده شد و شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عذرخواهی کرد اما اواخر هفته جاری، بار دیگر این اختلال رخ داد و وزیر ارتباطات با رد حمله سایبری گفت که این اختلال به دلیل بروز مشکل در زیرساخت یکی از اپراتورها رخ داده است.

روز چهارشنبه اینترنت از ساعت ۹:۵۶ امروز با اختلال مواجه شد؛ به گونه‌ای که در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها نیز با مشکل مواجه بود. طبق اعلام برخی کاربران، درگاه‌های پرداخت نیز با مشکل مواجه بودند.  البته این اختلال از ساعت ۱۰.۲۰ برای بیشتر کاربران برطرف شد؛ در این باره عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره علت اختلال پیش آمده در اینترنت با رد بروز حمله سایبری گفت: ۱۵ دقیقه در زیرساخت‌های یکی اپراتورها مشکلی رخ داد.

اما رونمایی از طرح اتصال پیام رسان های بومی تا پایان سال، مهم ترین خبر هفته گذشته محسوب می‌شود، در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که قابلیت «اینترکانکشن» یعنی رد و بدل کردن پیام بین پلتفرم‌های داخلی تا پایان سال عملیاتی می‌شود اما به تازگی  امیر محمدزاده لاجوردی در پاسخ به کاربران در یک پیام‌رسان بومی درباره زمان رونمایی از طرح اینترکانکشن پیام‌رسان‌های داخلی گفته است که این طرح طبق وعده وزیر محترم تا پایان سال رونمایی خواهد شد.

اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید، تعداد بسته‌هایی که از طریق پست برای افراد ارسال می‌شود هم افزایش می‌یابد؛ مسئله ای که محمد احمدی- معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- به آن هم اشاره کرد و گفت از همان اوایل اسفند حجم فعالیت خدمات پستی نسبت به رویه روتین ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر بخشی از خدمات ما نزدیک به ۵۰ درصد افزایش رویه و فعالیت داشته است. او گفت در اسفندماه طرحی عنوان بهار آورد ۱۴۰۲ اجرا کرده‌اند که در آن از بسیج همه نیروها برای فعالیت های اجرایی استفاده کنند.  همچنین در این ایام زمان باجه‌های قبول و توزیعمان ساعت‌شان را تا ساعت ۱۸ و بعضا ۲۰ افزایش دادند که مدت زمان خدمت به مردم افزایش یابد، بنابراین فرصت مناسبی است برای کسانی که درگیر کارند تا بعدازظهرها بتوانند خدمات خود را ارائه بدهند.

اثر ویژه دولت الکترونیکی بر کاهش فساد دیگر خبر مهمی بود که این هفته منتشر شد؛ عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه ای اعلام کرد یکی از شعارهای اساسی دولت سیزدهم مقابله با فساد است، گفت مردم به این دولت امید بسته‌اند تا با کاهش تخلفات، فساد هم در دستگاه‌های اجرای کاهش پیدا کند؛ بنابراین باید این مسئله را موردتوجه قرار داد که باید با هرگونه تخلفی که سرمنشأ فساد است بدون مماشات، محکم و قاطع برخورد شود. اگرچه درعین‌حال باید از نیروی انسانی به‌عنوان یک سرمایه در دستگاه اجرایی به‌ویژه در وزارت ارتباطات به‌عنوان یک دستگاه تخصصی صیانت کرد و حفظ آبروی افراد را تا پیش از اثبات هرگونه اتهامی موردتوجه قرار داد.

او بر این باور است که دولت الکترونیکی و هوشمند سازی دولت در کاهش فساد و تخلفات اثر بسیاری ویژه‌ای دارد؛ بر همین اساس هدف‌گذاری شده و در قانون بودجه نیز لحاظ شده است که سال آینده ۱۰۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی و ۲۰ درصد آنها به‌صورت هوشمند ارائه شود.

استقرار سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در تهران، عنوان یکی دیگر از خبرهایی بود که هفته جاری منتشر شد؛ در حال حاضر ۱۰ دستگاه، اطلاعات پایه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را تامین می‌کنند تا مردم بتوانند به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند. او سامانه زمین را به دو بخش اصلی تقسیم کرد و گفت زیرسامانه پایش اراضی با دریافت تصاویر ماهواره‌ای به پردازش اطلاعات می‌پردازد و بر اثر آن تخلفات حوزه زمین را به پنج دستگاه متولی در حوزه حفاظت گزارش می‌دهد. بخش درگاه متقاضیان مردمی نیز به تسهیل دریافت مجوزهای حوزه زمین برای مردم می‌پردازد که با توجه به همکاری حدود ۲۱ دستگاه از حوزه آب و فاضلاب گرفته تا مسکن و شهرسازی و برق و گاز و غیره به استعلامات ثبت شده به طور سیستمی پاسخ داده می‌شود.

 

در نهایت اعلام شد با اتصال ۳۲۲۵ روستای جدید به شبکه اینترنت در دولت سیزدهم، میزان پوشش اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار از مرز ۹۱ درصد عبور کرد. ایرج روحی -مشاور وزیر و مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی – در این زمینه گفت: پوشش صد درصدی به این معناست که مشکلات ارتباطی به طور کامل برای روستاهای دارای زیرساخت پایه مانند برق حل می‌شود. هرچند برخی نقاط کم‌پوشش یا کم‌کیفیت باقی خواهد ماند که مشکل آن‌ها را نیز با احداث سایت‌های جدید رفع خواهیم کرد. طبق گفته وی در این مدت توانستند بیش از ۱۹ درصد پوشش آن را افزایش دهند و اکنون پوشش روستاهای این استان بالای ۷۹ درصد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.