خبر خوش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

خبر خوش درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان(۶ فروردین ۱۴۰۱) | حداقل حقوق بازنشستگان باید بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان باشد

حجت‌الله عبدالملکی گفت: بر اساس قواعدی که در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال اجراست.

 

به گزارش پایگاه خبری فصل نیوز، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همسان‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا خواهد شد.

حجت الله عبدالملکی گفت: بر اساس قواعدی که در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال اجراست.

در بند الحاقی یک تبصره ۲ لایحه بودجه آمده است: مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان در اجرای ماده (۱۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بابت پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی. مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی کشوری بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان کشوری.مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان لشکری.

دولت اواسط بهمن‌ماه لایحه مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را که می‌توانست موج نارضایتی‌ها را بکاهد، پس گرفت. این در شرایطی است که دولت پیشین برای رفع مشکل بازنشستگان، این لایحه را به مجلس فرستاد تا عزم خود را برای حل مشکل آنها نشان دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو مرحله از متناسب‌سازی حقوق توسط دولت دوازدهم صورت گرفته و بازنشستگان کشور بعد از دو مرحله متناسب‌سازی، تفاوت قابل توجه در حقوق بازنشستگی را مشاهده کردند. بر همین اساس، قرار بر این شد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مسیر دائمی شدن قرار گیرد و این در حالی است که در حال حاضر دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به طنابی شبیه شده که عده‌ای طرف تصویب و اجرای آن هستند و یک سمت طناب را می‌کشند و عده‌ای دیگر معتقدند همسان‌سازی نتایج خوبی ندارد و طرف دیگر طناب را می‌کشند و هر کدام سعی دارند حرف خود را به کرسی بنشانند.

علت مخالفت عده‌ای از آن‌ها، همان بهانه همیشگی تورم‌زا بودن افزایش حقوق است و برخی دیگر، اما نداشتن پشتوانه مالی برای تامین بودجه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی را دلیل مخالفت خود با این موضوع می‌دانند؛ البته برخی از نمایندگان هم ادعا می‌کنند در حال تلاش برای تصویب لایحه دائمی شدن همسان سازی هستند.

برخی نمایندگان، دلیل پس گرفتن لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت را به مخالفت سازمان اداری و استخدامی مرتبط دانسته‌اند. اما در همین رابطه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای جایگزین برای لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دارد؟ گفته: در دولت قبل در حوزه مسائل ریشه‌ای مانند بازنشستگان، ساماندهی استخدام‌ها، رتبه‌بندی معلمان و… یک تعداد لوایح غیرکارشناسی ارائه شد که البته بخش‌های مختلف دولت هم مخالف آن‌ها بودند. بر این اساس، بعضا یک تعداد لوایح «دومینووار» تقدیم مجلس شدند و طرح‌های مجلس هم به آن‌ها اضافه شدند.

به گفته او، نگاه دولت این است که اگر بخواهیم حل مسائل کشور را به صورت جدی و کارشناسی شده انجام دهیم و بخشی‌نگری نکنیم، باید نقشه اصلاحی جامع را تهیه کنیم.

وی متذکر شده؛ برخی مسابل جدی کشور مانند بازنشستگان یا حقوق و استخدام کارکنان با بخشی‌نگری به مراتب مخرب‌تر هستند، به همین دلیل رییس‌جمهوری دستور دادند که سازمان اداری و استخدامی طرح جامعی را در حوزه استخدام‌ها تهیه کند. در حوزه بازنشستگی هم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آسیب‌ها را شناسایی و به رئیس‌جمهوری گزارش داده‌اند. در نهایت راهکارها استخراج می‌شوند.

بهادری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی راهکارهای دولت تدوین و در قالب لایحه به مجلس ارسال می‌شوند؟ تصریح کرده؛ باید یک طرح کارشناسی شده تهیه شود. نباید به خاطر درست کردن ابرو، چشم را کور کنیم؛ یعنی باید طراحی «نظام پاسخ» اتفاق بیفتد و به موضوع‌ها فرابخشی نگاه کنیم. دولت گذشته ۸ سال کار کرد، اما طرح جامعی را برای اصلاح ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ارائه نکرد. این در حالی است که ۹۰ درصد بار مالی صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تامین می‌کند و این صندوق توانایی پرداخت دیون امروز خود را هم ندارد. به هر شکل باید نقشه اصلاح جامع تهیه شود.

در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند رفتار دولت در اوج بی‌تدبیری صورت گرفته و به نوعی از مجلس بازی خورده است؛ به ‌این‌ ترتیب که ظاهرا مجلس نخواسته این لایحه سخت را رد کند و هزینه تصویب نکردنش را بپردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.