تصمیم جدید برای آزمون ارشد و دکتری

رئیس سازمان سنجش گفت: روند الکترونیکی کردن آزمون‌ها در حال انجام است و چاره‌ای هم جز این مسیر نداریم چون دوره آزمون‌های کاغذی به سر آمده است و باید از امکانات جدید استفاده کرد.

دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت ایران آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ گفت: آزمون دکتری امسال تفاوت خاصی با سال‌های قبل ندارد و همچنان دو مرحله‌ای برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۴۷ کدرشته در آزمون دکتری وجود دارد و حدود ۱۶۹ هزار نفر داوطلب بوده اند که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کردند.

حوزه‌های امتحانی در بیشتر دانشگاه‌های دولتی مستقر هستند
رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: حوزه‌های امتحانی در بیشتر دانشگاه‌های دولتی مستقر هستند و مراکز استان حوزه‌های امتحانی دکتری هستند.

روند الکترونیکی کردن آزمون‌ها در حال انجام است
وی درباره روند الکترونیکی شدن آزمون‌های کشوری گفت: روند الکترونیکی کردن آزمون‌ها در حال انجام است و چاره‌ای هم جز این مسیر نداریم. دوره آزمون‌های کاغذی بسر آمده است. باید از امکانات جدید استفاده کرد.

پورعباس خاطرنشان کرد: آزمون‌های ارشد و دکتری در سال‌های آتی الکترونیکی می‌شوند. اکنون هم با آغاز به کار سامانه طراحی سوال هم برای آزمون‌های سراسری، ارشد و دکتری کار طراحی سوال به صورت الکترونیک آغاز شده است. ضمن اینکه پایه آزمون‌های الکترونیک، طراحی سوال از طریق سامانه است.

وی گفت: امیدواریم زیرساخت‌های آزمون‌های الکترونیک زودتر فراهم شود. سختی کار در اولین آزمون است و کنکور سراسری بیشترین داوطلب را دارد و گستره جغرافیایی آن بالاست. در آنجا کار سخت است و اگر به خوبی پیش برود به تبع آن در آزمون‌های دیگر کشوری هم اجرایی می‌شود.

داوطلبان بیشتر آزمون دی‌ماه را به عنوان دست گرمی و آزمایشی طی کردند/ رقابت اصلی در تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به اعلام نتایج اولیه نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: تحلیل من این است که داوطلبان بیشتر آزمون دی ماه را به عنوان دست گرمی و آزمایشی طی کردند و رقابت اصلی در تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود. البته برخی هم ممکن است آزمون دی ماه رو به عنوان آزمون اصلی خود انتخاب کنند.

دانش‌آموزان در دبیرستان تحصیل را جدی بگیرند
وی افزود: امیدواریم در مسیر حرکت آزمون‌های مدرن، نقش آزمون‌ها کم رنگ شود و آموزش و پرورش را احیا کنیم و دانش آموزان در همان دبیرستان تحصیل را جدی بگیرند و ضمن اینکه باید هدایت تحصیلی صورت بگیرد، نقش آزمون سراسری کمتر شود.

آزمون دی‌ماه به‌خوبی و بدون تقلب برگزار شد
پورعباس درباره تخلف و تقلب در کنکور سراسری ۱۴۰۲ گفت: نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه با همکاری همه دستگاه‌ها به خوبی برگزار شد و تمامی فرایند را کنترل کردیم و هیچ گزارشی از سوی دستگاه‌های ناظر تا به امروز به ما نرسیده است. بررسی‌های فنی هم ثابت می‌کند و محدودیت اینترنت، آزمون به خوبی و بدون تقلب برگزار شد.

۶۵ مورد افراد سعی کردند دستگاه با خودشان بیاورند
وی افزود: البته ۶۵ مورد افراد سعی کردند دستگاه با خودشان بیاورند اما این موارد تخلف بود و تقلب گسترده نداشتیم. یک مورد پاسخنامه شبهه دار هم پیدا نشد.

رئیس سازمان سنجش درباره قرنطینه سوالات آزمون‌های ارشد و دکتری گفت: مخزن اصلی که کاملاً غیرقابل نفوذ است، مخزن بعدی که در استان‌ها هستند نیز دارای چند لایه محافظتی کامل هستند. سیستم‌های کامل نظارتی برقرار است و برای دوره‌های ارشد و دکتری حدود ۴۰۰ کدرشته و دفترچه متفاوت وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.