بیماری کلیوی،دانش آموزان را تهدید می کند

در این مطلب ضمن توصیه‌هایی به دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا، نسبت به یک موضوع در مدارس که احتمال عفونت اداری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، هشدار داده‌ایم.

اعظم گودرزی؛ مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه گفت: هر سال همزمان با فصل پاییز و زمستان موج آنفولانزا و سرماخوردگی در مدارس شیوع می‌یابد، بنابراین اگر دانش‌آموزی علائم داشت به مدرسه نرود و در خانه استراحت کند. والدین می‌توانند فرزند خود را به مراکز جامع سلامت تحت پوشش وزارت بهدشت ببرند، پزشکان این مراکز طبق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت توصیه‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی افزود: اگر دانش‌آموزی علائم سرماخوردگی داشت حتماً به پزشک مراجعه کند، به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در مدرسه حتماً ماسک بزنند و این موضوع جدی گرفته شود.

گودرزی با اشاره به توصیه‌هایی به دانش‌آموزان گفت: شست‌وشوی دست‌ها قبل از خوردن مواد غذایی در زنگ‌های تفریح را رعایت کنید و از خانه مواد غذایی سالم به همراه بیاورید. مایعات زیاد مصرف شود و بطری آب از خانه به همراه داشته باشید تا مقابل آبخوری مدرسه تجمع نکنید.

وی بر ضرورت باز بودن پنجره کلاس‌های درس در ایام فعلی که هنوز هوا سرد نشده است، تأکید کرد و افزود: دانش‌آموزان هنگام نشستن روی نیمکت کلاس درس، کیف‌ها را بین خود قرار دهند.

موضوع دیگری که از سوی برخی والدین به عنوان دغدغه برای کودکان دبستانی مطرح است، اجازه ندادن معلمان برای رفتن دانش‌آموزان به سرویس بهداشتی در زمان برگزاری کلاس درس است.

یکی از والدین در این باره می‌گوید: فرزندم کلاس پنجم دبستان است اما متأسفانه امسال و زمانی که کلاس اول دبستان بود، معلم هنگام برگزاری کلاس درس اجازه رفتن به سرویس بهداشتی را نمی‌دهد و حتی با الفاظ تحقیرکننده با دانش‌آموز رفتار می‌شود تا دیگر برای این موضوع اجازه نگیرد؛ در حالی که نگه داشتن ادرار می‌تواند تبعات منفی بسیاری را بر سلامت کلیه دانش‌آموزان داشته باشد.

دکتر ناهید رحیم‌زاده فوق‌تخصص بیماری‌های کلیه کودکان با اشاره به لزوم توجه والدین و معلمان مدارس به مشکلات ادراری کودکان تأکید کرد: اگر معلمان اجازه ندهند بچه‌ها در ساعات حضور در کلاس به سرویس بهداشتی بروند ریسک عفونت ادراری در آنها زیاد می‌شود؛ توصیه می‌شود بچه‌ها هر دو یا سه ساعت مثانه را تخلیه کنند و در فواصل زمانی منظم آب مصرف کنند زیرا عدم تخلیه مثانه، ریسک عفونت ادراری در کودکان را بالا می‌برد. نکته دیگری که می‌تواند منجر به افزایش خطر عفونت ادراری شود یبوست است؛ هر دو یا سه ساعت ادرار کردن باعث می‌شود اگر کودکان یبوست داشته باشند نیز این مشکلشان بهبود یابد.

وی ادامه داد: باید حتماً آموزش‌های لازم به خانواده‌ها به خصوص مادر داده شود؛ والدین کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند باید این امر را به مدیر و معلمان مدارس اطلاع دهند تا معلمان اجازه بدهند دانش‌آموزان در طول روز آب مناسب دریافت کنند و در فواصل کوتاه به سرویس بهداشتی رفته و مثانه خود را تخلیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.