بذرپاش: ساخت ۴ میلیون مسکن به اندازه دو برابر بودجه عمرانی کشور هزینه دارد

مهرداد بذرپاش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به ارائه و دفاع از برنامه‌هایش جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

بذرپاش با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: امروز می‌خواهم درباره پیشرفت ایران صحبت کنم. صحبتم درباره یک وزارتخانه نیست، امروز درباره مسیر یک پیشرفت صحبت می‌کنم اساسا در جمع شما نمایندگان حرف زدن کمتر از این موضوع در شأن شما نیست. ما یک حرکت پیشران در دو سه سال آینده را انجام خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این‌که این وزارتخانه پنج صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: باید نگاه صنعت‌گونه به این وزارتخانه داشته باشیم که پیش از این وجود نداشت. صنعت یعنی بازار و قیمت تمام شده، نرخ فروش، مواد اولیه، تکنولوژی و ارتقاء فناوری و سود مورد توقع؛ ما درباره صنعت حرف می‌زنیم پنج صنعت بزرگی که اجزای اصلی را به خود اختصاص داده است. ما با بحران فرسودگی دست به گریبان هستیم که این را مشخصا می‌توان در صنایع ریلی، حمل و نقل و ماشین‌های تجاری دید. ۱۵ هزار خطوط ریلی ساخته شده و الان با بحران بهسازی مواجه هستیم. باید به این موضوع توجه شود.

بذرپاش همچنین گفت: برخی می‌گویند که بنده برنامه‌ای ارائه نکرده‌ام، همین افراد در کمیسیون‌ها حضور پیدا کرده و بعد از طرح انتقادشان از جلسه خارج شدند حال این‌که اگر می‌ماندند برنامه‌هایم را هم می‌شنیدند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این‌که اتمام پروژه‌های نیمه تمام به منابع مالی نیاز دارد، ادامه داد: روش‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها مهم است، من رسما در دیوان محاسبات بودم و از بودجه خبر دارم، باید راهی برای تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها پیدا کنیم. روش‌های جدیدی لازم است تا بتوان مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون ساخت چهار میلیون مسکن را اجرا کرد. ما کمبود مهندس و تکنسین فنی برای ساخت ساختمان و سایر متخصصان برای احداث نداریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ارزیابی برای میزان بودجه لازم برای ساخت چهار میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر گفت: نزدیک به دو برابر بودجه عمرانی کشور یعنی ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت چهار میلیون مسکن نیاز داریم، پس فکر نکنید اگر از ساخت مسکن کوتاه آییم مقصر دولت است یا برعکس مقصر مجلس است، ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و همه برای ایران و نظام تلاش می‌کنیم مگر می‌توان برای مردم کاری نکرد.

بذرپاش با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی وزارت امید است، تصریح کرد: یکی از مشکلات برای ساخت مسکن زمین احتکار شده است، دولت‌ها و مجالس قبلی کاری نکردند و قیمت ملک افزایش پیدا کرد که باید برای آن چاره اندیشی کرد. لازم است احتکار غیرقابل قبول زمین در شهرها وجود دارد. برای ساخت مسکن یک روش واگذاری زمین به افراد سازنده است، همچنین زمین رایگان و انبوه‌سازان و پیمانکاران بزرگ که دارای منابع مالی هستند، داده شود و دولت در قالب اسنادی با آنها تبادل مالی کند.

وی اضافه کرد: روش دیگر نوسازی بافت‌های روستایی و شهری است که در شهرهای بزرگ شهرداری‌ها مجوز لازم برای ساخت مسکن را می‌دهند.

بذرپاش در ادامه تصریح کرد: امروز تقاضا برای مسکن ملی به حد مطلوب نبوده، چرا که آورده اولیه‌ای که برای ثبت نام در نظر گرفته شده برای اقشار ضعیف مشکل ساز است. نحوه تامین منابع اولیه ایراد دارد و مردم نمی‌توانند آن را تامین کنند. باید در آورده اولیه تجدیدنظر صورت گیرد و ظرفیت جذب متقاضی ایجاد شود. مولدسازی دارایی‌های دولت در اولویت اصلی کاری بنده است. در قانون گفته شده و آمده است اما سوال این است که چرا در عمل اجرایی نمی‌شود. روش‌های مختلف تامین منابع مالی و مولدسازی دارایی‌ها در برنامه‌های بنده آمده است. عده ای بدون آنکه برنامه بنده را مطالعه کنند ایراد گرفته‌اند. بنده نمی‌گویم برنامه‌ام ایراد ندارد بلکه از شما انتظار دارم مرا یاری کنید. من فرزند مجلس هستم. یک دوره در مجلس بوده و اکنون دو سال و نیم است که در دیوان محاسبات در خدمت شما هستم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عده‌ای بدون اینکه حاضر باشند حرف گوش کنند قضاوت می‌کنند، من روضه نگرفتم، خیلی‌ها که در رسانه‌ها سیر می‌کنند باید به برنامه‌ها توجه داشته باشند. فقط با توئیت زدن انقلاب را یاری نمی‌کنند بلکه این کشور خمینی، خامنه‌ای و حاج قاسم‌هاست و مستحکم‌تر از این حرف‌هاست که به موضع من یا شما نیاز داشته باشد. چرا حکم برای همه صادر می‌کنید. بدون آنکه بپرسیم متهم می‌کنیم و اسم این را انقلابی‌گری گذاشته‌ایم. این حرف‌ها را عده‌ای دو سال و نیم است که زده‌اند. باز هم ادامه دهید اما بنده در مسیر خود با عزم جدی هستم. کشور بن بستی ندارد، بن بست خود ما هستیم که پنج نفر دور هم نشسته و یکدیگر را متهم می‌کنیم اما مردم از ما جلوتر بوده و توقع کار دارند. باید سطح نگاه خود را بالا ببریم. اگر از یکی خوشمان نمی‌آید نباید ترویج ناامیدی کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: چهار پروژه در اولویت وزارت راه قرار دارد. اولی قطار سریع السیر تهران مشهد است که چندین سال است بر زمین مانده است. باید استاندارد ریلی در کشور تغییر کرده و بالا برود. پروژه بعدی فرودگاه امام است که قرار بوده به هاب منطقه‌ای تبدیل شود. ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. پروژه بعدی راه‌های روستایی و مناطق محروم است که ما چند ده هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی در اختیار داریم و فرسودگی آن را باید مرتفع کنیم و پروژه بعدی بحث تامین مسکن است. ۵۰ درصد تمرکز وزارتخانه به حوزه مسکن بوده و ما قطعا در این مسیر از تجربه یک یک نمایندگان استفاده خواهیم کرد.

بذرپاش خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما مشاوران امین بنده هستید و ما با کمک هم می‌توانیم پیروز شویم. قطعا جدا جدا قوی نخواهیم شد. هر جا با هم بودیم پیروز شدیم و هر جا جدا بودی شکست خوردیم. از اعتماد رئیس جمهور به بنده تشکر می‌کنم. نمی‌توان نشست و گفت بن بست وجود دارد و نمی‌توان کاری را پیش برد. بنده به شما ثابت خواهم کرد که حرف‌های بنده شعار نبوده است. بنده از زحمات دکتر عادل آذر قدردانی کرده و می‌گویم که بنده ادامه دهنده مسیر ایشان بوده‌ام.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.