با انجام ورزش های سنگین خطر ابتلا به این بیماری را کم کنید

بررسی‌ها بر روی یک پژوهش جدید بیانگر این می‌باشند که انجام ورزش‌های سنگین به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی را کم می کند.

طبق ارزیابی که در طول شش سال بر روی بیشتر از ۹۴ هزار بزرگسال در بریتانیا که دارای سابقه نارسایی قلبی در زمان ثبت نام نبودند، نشان داد انجام ورزش های متوسط یا سنگین به میزان قابل ملاحظه‌ای ریسک ابتلا به نارسایی قلبی را کم می کند.

این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که از سطوح فعالیت اندازه گیری شده عینی برای تخمین خطر نارسایی قلبی استفاده کرده است. بر اساس این پژوهش با مشارکت دانشگاه گلاسکو، نشان داد که انجام دادن۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با میزان متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش سنگین در هر هفته، موجب کاهش بروز حمله قلبی و سکته در این افراد می شود.

خوب است بدانید که نارسایی قلبی یک بیماری مزمن می باشد که با گذشت زمان وخیم تر می شود و هنگامی به وجود می آید که قلب توانایی پمپاژ خون کافی جهت تامین احتیاجات بدن به خون و اکسیژن را ندارد. این بیماری می‌تواند باعث خستگی شده و در تنفس مشکل ایجاد کند. طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا، سالانه در این کشور بیشتر از ۶ میلیون بزرگسال به نارسایی قلبی مبتلا می شوند.

همانطور که محققی این پژوهش بیان کرده اند، روش های بسیاری وجود دارند که با انجام فعالیت بدنی منظم می توان ریسک ابتلا به نارسایی قلبی را کم کرد. برای نمونه، انجام ورزش از زیاد شدن وزن جلوگیری کرده و موقعیت قلبی متابولیک مرتبط نظیر فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ بهبود می بخشد. این دو مورد هردو از دلایل ریسک نارسایی قلبی می باشند. به علاوه انجام ورزش منظم موجب تقویت عضله قلب شده و در نتیجه ریسک نارسایی قلبی را کاهش می دهد.

در طول انجام این پژوهش که به مدت ۶٫۱ سال به طول انجامیده پژوهشگران متوجه شدند که بزرگسالانی که در هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش متوسط انجام دهند، به میزان ۶۳ درصد کمتر در معرض ریسک نارسایی قلبی می باشند.

به علاوه مشخص شده که اشخاصی که ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش سنگین در یک هفته انجام دادند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که کمترین ورزش را داشتند و یا ورزش متوسط تا سنگین انجام نمی دانند، به میزان ۶۶ درصد کمتر در معرض ریسک نارسایی قلبی بودند.

پژوهشگران در این باره بیان می کنند که نتایج این تحقیق بیانگر این است که هرگونه ورزش فیزیکی برای سلامت قلب اهمیت دارد. به گونه ای که حتی پیاده روی آرام و ۱۰ دقیقه ای بهتر از نشستن و عدم فعالیت بدنی می باشد. ولی چنانچه می توانید کمی سریع تر راه بروید، زیرا این کار موجب می‌شود تا از ورزش کردن بهترین نتیجه را بگیرید.

به علاوه پژوهشگران اعلام کردند اشخاصی با عوامل ریسک نارسایی قلبی همچون BMI نامناسب و با وجود اضافه وزن یا چاقی و حتی فشار خون بالا و گلوکز یا کلسترول بالا، با انجام ورزش سنگین تر ممکن است به میزان بیشتری از این کار بهره ببرند.

نتایج موجود در این تحقیق انجام شده در نشریه معتبر انجمن قلب آمریکا یعنی Circulation نشر و چاپ شده است.

2 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    از اونجایی که بیماری های قلبی در صدر علل های مرگ و میر هستن این مطلب فوق العاده مفید و کمک کننده ست تا ریسک ابتلا به این بیماری رو کاهش بدیم.

  2. سید ابوالفضل جعفری نژاد می گوید

    مطلب بسیار آموزنده ای بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.