بازیكن سازی با حقوق ۵۰ هزار تومانی

عملكرد بازیكنانی مانند مرتضی شریفی، صابر كاظمی و محمدرضا حضرت پور در لیگ ملت های والیبال، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به این رشته قرار گرفت و حتی خبرهایی درباره علاقه باشگاه های اروپایی به این بازیكنان هم در رسانه ها منتشر شد.

اما این بازیكنان چگونه در سن پایین چنین كیفیتی از خود ارائه می كنند؟ شاید باورنكردنی باشد، ولی محمد وكیلی برای سرمربیگری تیم نوجوانان ایران به صورت روزمزد و با حقوق ۵۰ هزار تومانی كار می كند. یعنی به ازای هر روز تمرین و مسابقه تیم نوجوانان، حقوق می گیرد و اگر در میانه اردوها، یك روز تمرین تعطیل باشد، حقوقی هم به سرمربی و دیگر اعضای كادر فنی تیم نوجوانان پرداخت نمی شود.

وكیلی كه چند سال به عنوان مربی، در كادر فنی تیم نوجوانان ایران حضور داشت، از سال ۲۰۱۴ سرمربیگری این تیم را بر عهده گرفت. او با پنج مدال، صاحب آمار فوق العاده ای در مسابقات قهرمانی جهان است. وكیلی در سال ۲۰۰۱ به عنوان دستیار مصطفی كارخانه صاحب مدال نقره و در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان دستیار یووتسا ست كوویچ به ترتیب صاحب مدال های طلا و نقره جهان شد. در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ هم كه خود وكیلی هدایت تیم نوجوانان ایران را بر عهده داشت، ایران به مدال های برنز و طلای جهان دست یافت. وكیلی در سال ۲۰۱۴ هم توانست ایران را بدون ست باخته، قهرمان آسیا كند. آخرین نتیجه وكیلی با نوجوانان ایران، مقام سومی مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ بود كه همین چند روز پیش در تبریز به دست آمد.

از سال ۲۰۱۴ كه وكیلی هدایت تیم نوجوانان ایران را بر عهده گرفت، برای انتخاب بازیكنان به دنبال بازیكنان بلندقامت رفت و در سه دوره كاری اش در این تیم هم هر سال، میانگین قدی بازیكنان را افزایش داده است. بازیكنانی مانند امیرحسین اسفندیار، علی اصغر مجرد، جواد كریمی، امیرحسین توخته، پوریا یلی، صابر كاظمی، محمدرضا حضرت پور و مرتضی شریفی، از جمله بازیكنان با استعدادی هستند كه سابقه كار زیر نظر وكیلی را دارند و حالا مورد توجه ایگور كولاكوویچ سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران هم قرار گرفته اند.

بازیكنان نسل طلایی والیبال ایران، به تدریج به سن بازنشستگی نزدیك می شوند و چند سال است كه ضرورت توجه به بازیكن سازی، از سوی كارشناسان والیبال گوشزد می شود. اما فدراسیون والیبال نه تنها به سرمربی تیم نوجوانان خود، حقوق ۵۰ هزار تومانی می دهد، بلكه سال هاست با مربیان ایرانی قراردادی هم نمی بندد و اگر همچنان، چرخه بازیكن سازی در والیبال ایران زنده است، به خاطر انگیزه و تلاش شخصی وكیلی و مربیان دیگری است كه در شهرهای مختلف در زمینه پرورش استعدادهای جدید فعال هستند.

فدراسیون والیبال ایران كه برای استخدام مربیان خارجی، با آنها قرارداد امضا می كند، مربیان داخلی را بدون قرارداد و فقط با یك حكم، در سمت خود منصوب می كند. این حكم دو طرفه نیست و در صورت بركناری مربی از سوی فدراسیون، مربی بركنار شده هیچ حقی برای پیگیری ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.