بازداشت پشتیبان‌های قلابی تلگرام

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری دو نفر که با معرفی خود به عنوان پشتیبان تلگرام به شکل غیرمجاز به حساب‌های تلگرام تعدادی از شهروندان دسترسی پیدا کرده بودند، خبر داد.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، در تشریح جزئیات این پرونده گفت: به دنبال مراجعه چندین نفر از شهروندان تهرانی به پلیس فتا پایتخت و طرح شکایت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه اجتماعی تلگرام مراتب به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتای تهران بزرگ قرار گرفت. همزمان اظهارات شکات نیز مورد بررسی قرار گرفت که آنان به ماموران گفتند که حساب های کاربری آنها پس از دریافت پیامی از پشتیبان تلگرام مبنی بر اعلام کد تاییدیه، مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته و از اطلاعات آن سوء استفاده شده است.

وی با بیان اینکه عامل یا عاملان این اقدام در قسمت پیام ها از مخاطبین،دوستان و اقوام شکات درخواست‌هایی مانند واریز وجه و … را مطرح کرده بودند، گفت: حتی در برخی موارد نیز  مخاطبین مبلغ مورد نظر را برای این افراد واریز کرده بودند.

معظمی گودرزی با اشاره به اینکه این افراد در پوشش پشتیبان تلگرام به کاربران پیام ارسال کرده بودند، افزود: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با بررسی ها فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمان را در فضای مجازی و حقیقی شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی اعضای اصلی این باند را که دو نفر بودند در یک عملیات غافلگیرانه در استان تهران دستگیر و به مقر پلیس فتای تهران بزرگ منتقل کردند.

وی از افزایش تعداد شکات به بیش از ۵۰ نفر در روند اجرایی پرونده خبر داد و گفت: مجرمین پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته اند همه چیز را انکار می کردند اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرده معترف شدند که اکثر قربانیانشان افرادی بودند که از رمزهای ساده و قابل حدس نظیر شماره تلفن همراهشان استفاده کرده یا بدون توجه به صحت ارسال کننده پیام، رمزها و کدهای خصوصی فعال سازی شبکه های اجتماعی خود را وارد کرده بودند.

معظمی گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید رمز دومرحله ای برای حساب های کاربری شبکه های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند همچنین در صورتی که پیامی در شبکه های اجتماعی از سوی دوستان و یا آشنایانتان مبنی بر درخواست واریز وجه دریافت کردند حتما از طرق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز کنند.

به گفته رئیس پلیس فتای تهران بزرگ برای دو متهم دستگیر شده نیز پرونده‌ای تشکیل شد و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.