اميدواريم توسعه روابط با روسیه عمیق‌تر شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرصت‌ها، چالش‌ها و منافع مشترک ایران و روسیه، اظهار داشت: ما برای توسعه روابط همه امکانات را در اختیار داریم و امیدواریم که ارتباطات دو کشور عمیق‌تر، گرم‌تر و بامعناتر از گذشته ادامه یابد.

عابدین خرّم در دیدار سفیر فدراسیون روسیه در ایران، با بیان اینکه سفر دکتر رئیسی به مسکو، نقطه عطف و فصل نوینی در روابط دو کشور بود، افزود: بعد از این سفر، با سفیر کشورمان در روسیه نشستی داشتیم که تمام موانع و مشکلات توسعه روابط اقتصادی و تجاری را بررسی کردیم و مقرر شد که با پیگیری سفیر، این موانع رفع شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های استان در حوزه اقتصادی و صنعتی، گفت: سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی و اختیاراتی که این دولت به استان‌های مرزی و بویژه استان آذربایجان شرقی داده است، فرصت مغتنمی برای تبادل ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌های مشترک است.
 
خرّم با اشاره به زمینه‌های همکاری استان آذربایجان شرقی با فدراسیون روسیه، گفت: ما در استان دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی داریم که دارای زیرساخت‌های ترانزیتی و ریلی هستند و اگر سرمایه‌گذاری مشترکی در این مناطق صورت گیرد، زمینه ایجاد هاب ترانزیتی و لجستیکی در استان فراهم خواهد شد.
 
وی درخصوص مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده قره‌باغ نیز گفت: با توجه به توانمندی شرکت‌های فنی و مهندسی استان، علاقه‌مند مشارکت در این امر هستیم و نقش فدراسیون روسیه در این زمینه تسهیل‌کننده خواهد بود.
 
وی همچنین بر تقویت ارتباطات در حوزه اوراسیا و کشورهای CIS، بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه روابط، تسهیل مبادلات بانکی و گشایش خط اعتباری ویژه استان آذربایجان شرقی از سوی روسیه، تسهیل صادرات مواد غذایی از آذربایجان شرقی به روسیه، برپایی نمایشگاه دائمی مشترک بین تبریز و روسیه، تسهیل رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری و بازرگانان دو طرف، برگزاری جشنواره‌های مشترک فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای توسعه روابط تأکید کرد.
 
سفیر فدراسیون روسیه در ایران هم در این دیدار، سفر رئیس جمهور ایران به مسکو را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند و گفت: بعد از این سفر، سه وزیر دولت جمهوری اسلامی هم از مسکو بازدید کردند و امیدوارم در سال جدید، شاهد توسعه رفت‌وآمدها از سوی هر دو طرف باشیم.

 لوان جاگاریان با اشاره به اینکه همکاری آذربایجان شرقی با روسیه قدمتی طولانی دارد، افزود: در حال حاضر ارتباطات خوبی بین این استان و جمهوری تاتارستان وجود دارد و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌های مشترک بین دو طرف، این روابط می‌تواند توسعه یابد.
 
سفیر روسیه در ایران همچنین با اشاره به نیازمندی بازار روسیه به محصولات کشاورزی و مواد غذایی، گفت: مشکلاتی که برای صادرات برخی محصولات از آذربایجان شرقی به روسیه ایجاد شده بود رفع شده و علاقه‌مند به توسعه مبادلات در این زمینه هستیم.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.