اعطای وام به شرکت‌های آسیب‌دیده از محدودیت اینترنت

حدود سه ماه است که برای دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس‌اپ بنابر تصمیم نهاد‌های ذی ربط محدودیت‌هایی ایجاد شد و در این فاصله بخشی از کسب و کار‌های اینترنتی به دلیل شرایط به وجود آمده با مشکلات معیشتی روبه رو شدند بر این اساس، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درماه‌های اخیر بر لزوم حمایت از کسب و کار‌های دیجیتال تأیید کردند و بسته حمایتی ویژه‌ای را برای کسب و کار‌های اینترنتی در نظر گرفتند.

این بسته حمایتی شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی برای حمایت از کسب و کار‌ها است و مواردی را مانند تأمین منابع برای تجهیزات مورد نیاز سکو‌های مشمول، تسهیل مجوز کسب و کار، حفظ حریم خصوصی کسب و کار‌ها و کاربران، ارائه خدمات دولتی در سکو‌های مشمول و تسهیل استقرار سکو‌های مشمول درپارک‌های علم و فناوری برای کاربران و پلتفرم‌های داخلی درنظر گرفته است.

در بخش مربوط به تأمین منابع برای تجهیزات مورد نیاز سکو‌های مشمول اعلام شده بود تسهیلاتی از صندوق نوآوری و شکوفایی به سکو‌ها برای توسعه زیرساخت‌های خود ارائه می‌شود؛ به عبارتی صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق کارآفرینی امید موظف‌اند تسهیلات لازم و با حداقل سود را جهت تأمین امکانات، تجهیزات شبکه، تجهیزات ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها، برای ارائه دهندگان خدمات ابری و مراکز داده‌ای که به سکو‌های مشمول ارائه خدمت می‌کنند، در چارچوب اساس نامه خود فراهم کنند.

در همین رابطه به تازگی سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرده است، به دنبال تصویب «آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال» که با هدف حمایت از رشد و توسعه فضای کسب وکار‌های دیجیتال کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال به امضای معاون اول رئیس جمهور رسید، صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی، جزییات حمایتی خود را تشریح کرد.

پایه و اساس حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی بر مبنای اعطای تسهیلات است و شامل آن دسته از شرکت‌های دانش بنیانی است که در یکی از چهار حوزه پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری، نرم‌افزار‌های محتوامحور، آموزش مجازی یا صنعت بازی‌های اینترنتی مشغول به فعالیت هستند و بازاریابی و فروش محصولات آن‌ها از طریق پلتفرم‌های خارجی صورت می‌گرفته است، اما به دلیل بروز محدودیت‌های اخیر در اینترنت کشور با مشکل مواجه شده‌اند.

به همین منظور، صندوق نوآوری و شکوفایی در بسته حمایتی خود برای هر شرکت تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته است که با نرخ ترجیحی و به صورت یکجا پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن در یک دوره ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است. مبلغ تسهیلات هر شرکت نیز معادل شش برابر مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد شرکت بر اساس لیست بیمه مهرماه ۱۴۰۱ مورد محاسبه قرار می‌گیرد، اما سقف وام برای شرکت‌های دانش بنیان تا مبلغ یک میلیارد تومان است که به‌طور مستقیم توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها اعطا خواهد شد.

در این میان، شرکت‌هایی که میزان تسهیلات آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، برای دریافت تسهیلات از محل منابع اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی به شبکه بانکی معرفی خواهند شد. همچنین تسهیلات شرکت‌های خلاق نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان است که از طریق عاملیت صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت می‌شود. صندوق نوآوری و شکوفایی برای تشخیص آسیب‌دیدگی شرکت‌ها، ملاک‌هایی را مد نظر قرار داده است که عبارت از: کاهش حداقل ۲۰ درصدی تعداد نصب، کاربر فعال، میزان بازدید یا ترافیک داده در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ۱۴۰۱ است و این تسهیلات شامل شرکت‌هایی می‌شود که دارای سوابق فروش هستند و فروش سال گذشته آن‌ها کمتر از ۵۰ میلیارد تومان باشد.

قابل ذکر است، تسهیلات اعطایی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری با نرخ ۹ درصد و با حداقل تضامین و وثایق مورد نیاز و از طریق بانک‌های همکار صندوق با نرخ ۱۲ درصد پرداخت و بازپرداخت آن پس از گذشت ۶ ماه از تاریخ دریافت تسهیلات توسط شرکت، آغاز می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این طریق برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.