استفاده از پوسته های دور ریز میگو جهت ساخت سیمان مقاوم و قدرتمند

با توجه به تحقیقی جدید که توسط یک محقق ایرانی انجام شده است مشخص شده که با اضافه کردن نوعی ماده که از پوسته های دور ریز میگو به دست می‌آید، می توان سیمانی با قدرت بیشتری تولید کرد.

دانشمندان و محققین دانشگاه ایالت واشنگتن و آزمایشگاه نورث وست پاسیفیک توسط محقق ایرانی سمیه نصیری، این کار را با خارج کردن و گرفتن ترکیبی به نام چیتین از پوسته های میگو شروع کردند.

این ماده یعنی چیتین جز دومین پلیمر زیستی می‌باشد که به مقدار زیتدی دز سرتاسر جهان وجود دارد. این مادهموجود در پوسته سخت پوستان گوناگون در سرتاسر جهان می‌باشد و می‌توان از آن استفادهای بسیاری کرد.

به تازگی نیز این ماده جهت ساخت نوعی بسته بندی غذا دارای قابلیت تبدیل به کامپوست، نانوذرات نابود کننده پشه و نوعی پوشش آنتی باکتریال به کار برده شده است.

محققین و دانشمندان در کار جدید خود توانستند نانوبلور و نانو فیبرهای چیتین را تولید کنند که اندازه هر یک به میزان یک هزارم قطر موی انسان می‌باشد. زمانی که این ذرات به ترکیب سیمان عادی و ساده افزوده شوند، نوعی سیمان جدید به وجود می‌آید که بعد از خشک شدن و سفت شدن و تست آن به میزان۴۰ درصد دارای مقاومت بیشتر بوده و همچنین در زمان فشرده شدن هم به مقدار ۱۲ درصد مقاومت بیشتری نسبت به نمونه‌های پیشین داشت.

جالب است بدانید که سیمان جدید نسبت به سیمان ساده و عادی به اندازه یک ساعت دیرتر خشک و سخت شد.

گاهی اوقات و در بعضی کارها دیر سخت شدن سیمان در اصل نوعی قابلیت خوشایند محسوب می‌شود. به طور مثال وقتی که سیمان خیس شده و از پیش ترکیب شده و جهت بردن به مکان ساخت و ساز می‌بایست مسیر طولانی مدتی را بگذراند.

به همین دلیل این پروژه مورد نظر در قالب تحقیقی در ژورنال Cement and Concrete Composites منتشر و چاپ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.