اخبار ۳۱ اردیبهشت؛ توصیه رئیسی به دختران/هشدار قالیباف به افغانستان

«حق‌آبه هیرمند»، «انتخابات ۱۴۰۲ مجلس»، « استقبال از ناوگره ۸۶» و … از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در امروز (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) بود.

موضوع حق‌آبه رود هیرمند میان ایران و طالبان و پیگیری های مربوط به آن که این روزها بخش مهمی از اخبار سیاسی را به خود اختصاص داده است، امروز هم محور نطق پیش از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بود.

محمد باقر قالیباف از مسئولین افغانستان خواست به اراده مثبت جمهوری اسلامی پاسخ سازنده داده و با توجه به ذخیره آب کافی که در خاک افغانستان وجود دارد از ایجاد یک مشکل جدی در روابط دو کشور پیشگیری کنند.

در همین ارتباط معاون وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با اشاره به قرارداد ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان که موضوع حق‌آبه رود هیرمند در آن مطرح شده است ،گفت: این قرارداد بین ایران و افغانستان از سوی ایران هویدا و افغانستان شفیق نخست وزیر وقت امضا شد. اما این مساله آن‌قدر برای طرف افغان حیاتی، سیاسی و حیثیتی شد تا جایی که به ترور شفیق منجر شد البته گفته می‌شد برخی واکنش‌ها به امضای این قرار داد را از بیرون هدایت می‌کنند.

معاونت حقوقی رئیس جمهور هم در واکنش به اظهارات اخیر مقامات افغانستان در خصوص حقوق متقابل نسبت به رود هیرمند و تکلیف کشور مذکور برای تحویل ۸۲۰ میلیون لیتر مکعب آب به ایران، بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد: افغانستان به استناد قواعد عرفی بین‌المللی مکلف است به ارزیابی آثار زیست‌محیطی فرامرزی اقدامات توسعه‌ای خود (از جمله احداث سدها) پرداخته و به گونه‌ای عمل نکند که آسیب قابل توجهی به محیط زیست دولت‌های همسایه وارد نماید. خشک شدن تالاب‌های هامون در اثر سدسازی‌های افغانستان و انحراف جریان هیرمند، مصداق بارزی از ایراد آسیب قابل توجه زیست ‌محیطی فرامرزی است.

 

امروز همچنین بنابر اعلام قوه قضاییه سه نفر از اعضای یک باند تولیدکننده مواد مخدر هرویین در تهران به دار مجازات آویخته شدند.

پس از شناسایی محلی در سطح شهر تهران که به فعالیت گسترده در تولید هرویین می‌پرداخت، با اقدامات اطلاعاتی محل تولید مواد مخدر شناسایی و عوامل باند دستگیر شدند. متهمان که در زمینه سرقت و مواد مخدر سوابق متعدد داشتند، در تحقیقات اذعان کردند قصد فروش مواد مخدر تولید شده تولیدی خود در سطح شهر تهران را داشته‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه هم در اظهاراتی در خصوص اتهامات وارده به متهمان پرونده خانه اصفهان، اظهار کرد: در این پرونده فرآیند دادرسی کاملا مطابق موازین قانونی و رعایت جامع مقررات بوده است، متهمان حق داشتند از وکیل استفاده کنند، در مرحله مقدماتی ۴ نفر از متهمان وکیل تعیینی داشتند و ۲ نفر دیگر نیز به علت عدم معرفی وکلای تعیینی در موعد مقرر، از وکلای تسخیری استفاده کردند.

از طرف دیگر وزیر اطلاعات در بیست و سومین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت سراسر کشور  از دستگیری تیم تروریستی مرتبط با رژیم صهیونیستی در مرزهای غربی خبرداد و گفت: با همکاری دولت جدید عراق و تضمین‌های داده‌شده، امیدواریم شاهد امنیت در مرزهای غربی و عدم تکرار آن باشیم و مسئولیت اقلیم عراق را یادآوری و تأکید می‌کنیم.

در پی حمله ددمنشانه تروریستی در مرز “مرزه سر” در منطقه سراوان که منجر به شهادت چند تن از مرزبانان دلیر و غیور کشورمان شد نیز سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را به شدت محکوم کرد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که توسل به این اقدام تروریستی بزدلانه توسط گروه‌های شرور و تروریست بعد از حضور هیأت بلند پایه پاکستانی به ریاست آقای شهباز شریف نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان در مراسم افتتاح طرحهای‌ بازارچه مشترک مرزی و انتقال برق به همراه رئیس جمهور کشورمان در مرز “پیشین”، اقدامی هدفمند علیه امنیت و منافع دو کشور است تا اجازه ندهند مرز مشترک مرز دوستی و همکاری و مرز اقتصادی برای مردم دو کشور باشد.

 

صبح امروز همچنین، آیین استقبال رسمی از ناوگره ۸۶ نیروی دریایی ارتش ملقب به ناوگروه ۳۶۰ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران اعزامی به دور دنیا در منطقه یکم دریایی ارتش در بندر عباس برگزار شد.

همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر، رئیس جمهور در جشنی که به همین مناسبت در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز خیلی‌ها ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، ولی در عمل به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند، اما نظام و فرهنگ اسلامی ما برای بانوان ارزش و جایگاه واقعی قائل است و خود را ملزم به تحقق این ارزش و جایگاه می‌داند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.