کمبود ویتامین k در بدن چه خطری در پی خواهد داشت

باید بدانید که ویتامین k نوعی از ویتامین‌های محلول در چربی می‌باشد. از با اهمیت‌ترین و معروف ترین اعضای آن‌ها، می‌توان به ویتامین k1 و ویتامین k2 اشاره کرد.

ویتامین k1 بیشتر موجود در انواع سبزیجات به خصوص سبزیجات برگ دار می‌باشد. از سوی دیگر ویتامین k2 نیز موجود در انواع مواد غذایی پروتئینی و لبنیات همچون گوشت، پنیر و تخم مرغ می‌باشد.

از مزایای مهم و کاربردی ویتامین k در بدن می‌توان به جلوگیری از خون ریزی خیلی زیاد بدن و لخته شدن خون، سلامت استخوان‌ها و کنترل میزان کلسیم خون اشاره کرد. در واقع بدن هر فرد به ویتامین k احتیاج دارد تا ماده بسیار مهم پروترومبین جهت لخته شدن خون را ایجاد کرده و به تنظیم متابولیسم استخوان‌ها بپردازد.

عوارض و معایب کمبود ویتامین k در بدن

کم بودن این نوع ویتامین در بدن نادر بوده و اغلب افراد آن را در بدن خود دارند. ولی چنانچه این ماده مهم در بدن کم باشد، می‌تواند باعث بروز عوارضی چون خون ریزی بیش از حد در اثر جراحات مختلف شود. پس اگر این ویتامین در بدن کم باشد یا فرد پوکی استخوان داشته باشد، نیاز است تا با نسخه پزشک شروع به خوردن مکمل ویتامین k کند.

با تمام این تفاسیر خوب است بدانید که کمبود ویتامین k در نوزادان یک مورد رایج می‌باشد. برای این منظور جهت پیشگیری از ایجاد خونریزی در جمجمه نوزادان که بسیار خطرناک و عامل مرگ می‌باشد، باید به آن‌ها ویتامین k تزریق شود. همچنین لازم است بدانید که مقدار مورد نیاز ویتامین k با توجه به سن و جنسیت افراد به آن‌ها داده می‌شود. چنانچه این ویتامین در بدن شما کم می‌باشد نگران نباشید چرا که با تشخیص و مشورت پزشک خود می‌توانید با رژیم غذایی مناسب و یا مصرف مکمل‌های ویتامین k این مشکل را در بدن خود برطرف کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.