کمبود دارو مقطعی است

مسلم نجفی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

_ مشکل کمبودهای مقطعی تعدادی از داروها به صورت کشوری است، یعنی اینطور نیست که صرفاً در استان ما بوده باشد. هیچ سالی هم نبوده که ما در برخی از مقاطع کمبود دارو نداشته باشیم.

_ ما در کشورمان مشکل قیمت‌گذاری داریم و قیمت دارو بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی است، ریشه بخشی از کمبودهای دارویی کاذب نیز هست. یعنی هزینه‌ها بالاست و برای داروساز تولید یک دارو صرفه اقتصادی ندارد.

_ بخشی از کمبودها نیز به‌علت تحریم‌های ظالمانه اعمال شده‌ توسط مدعیان دموکراسی و حقوق بشر است که در انتقال پول و مبادلات بانکی و ارزی با مشکلاتی روبرو هستیم و واردات دارو در برخی از موارد با کشورهای واسط و به کندی صورت می‌گیرد.

_ موضوع دیگری که ما با آن سروکار داریم و بخشی از کمبودهای دارویی نیز از همین نشأت می‌گیرد، مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو است، متاسفانه آمار مصرف خودسرانه دارو در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار نگران کننده است.

_ بخشی از کمبودها نیز اینطور است که نوع ایرانی یک دارو به وفور وجود دارد، اما بیماران تأکید دارند که باید خارجی باشد، در حالیکه‌ داروی ایرانی بهترین و بالاترین کیفیت را دارد، طبیعتاً نام این را کمبود می‌گذارند.

_ داروسازان ما از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی هیچ چیزی کم ندارند. در خود تبریز سه کارخانه بزرگ داروسازی داریم که نزدیک به ۶۰۰ قلم دارو با بهترین و بالاترین کیفیت تولید می‌کنند. شاعر می‌گوید که “آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد”. ما متاسفانه می‌بینیم که بعضاً علاقه داریم شیرینی قرابیه یا بربری ما نیز ژاپنی یا آمریکایی باشد، در حالی‌که بهترین شیرینی و بربری را در تبریز داریم! و این مثال همان مثل معروف “مرغ همسایه غاز است” محسوب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.