چه کسانی ممکن است که دچار سنگ کلیه شوند

سنگ کلیه نوعی بیماری است که عده زیادی ممکن است به آن دچار شوند. حال این سوال پیش می‌آید که چه کسانی ممکن است که دچار سنگ کلیه شوند؟

خوب است به این نکته توجه کنید که اشخاصی که آب زیاد و کافی نمی‌نوشند و همچنین فعالیت لازم را ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به کلیه سنگ‌ساز می باشند.

در درجه اول باید در این افراد بررسی کنیم که آیا کلسیم در بدن آنها به خوبی توزیع می‌شود یا خیر؟ برای این کار باید غده‌ای به نام پاراتیروئید را بررسی کنیم که دو غده در پشت تیروئید می‌باشند و مسئولیت آن ها در بدن تنظیم کلسیم در خون می‌باشد.

چنانچه پاراتیروئید در بدن فردی فعال باشد کلسیم در بدن او نمی‌ماند و تمامی آن دفع می‌شود. زمانی که کلسیم دفع می‌شود املاح کلسیم در ادرار افزایش یافته و سبب کریستالیزه شدن آن ها و ایجاد سنگ کلسیمی در کلیه می‌شود.

بنابراین با این تفاسیر ابتدا باید بررسی شود که شخصی که کلیه‌اش سنگ تولید می‌کند آیا غده پاراتیروئیدش فعال است یا خیر؟ به علاوه حتما باید  فرایند توزیع کلسیم در بدن او نیز ارزیابی شود.

نیاز است تا بدانید افرادی بیشتر در معرض کلیه سنگ‌ساز می‌باشند که مواد غذایی با نمک زیاد خورده یا کباب و جوجه‌‌کباب زیاد و پرنمک مصرف می‌کنند. در نتیجه مصرف این مواد غذایی ادرار آن ها مملو از املاح شده و کلیه آن ها با سرعت بیشتری تولید سنگ می‌کند.

علاوه بر مورد قبلی در قدم بعدی افرادی در معرض این عارضه می‌باشند که آب کم می خورند. همچنین از سوی دیگر اشخاصی که فعالیت لازم ندارند نیز مستعد چنین بیماری می‌باشند. در پایان نیز گروه آخری که در معرض کلیه سنگ ساز می باشند افرادی هستند که اختلالات متابولیکی دارند و مستعد این بیماری می‌باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.