نکات جالب توجهی درباره مغز انسان

خوب است بدانید که مغز انسان به او اجازه می‌دهد تا جهان و همه چیزهای اطراف خود را تحلیل و درک کند و موارد بسیاری را یاد بگیرد. با توجه به این موضوع باید بدانید که انسان هنوز از بسیاری از کارکردهای مغز خود آگاهی ندارد و چیزی نمی داند.

مغز ما فعالیت های گوناگون و جالبی انجام می دهد که شاید ما هنوز از آن ها اطلاعی نداشته باشیم. با ما همراه باشید تا ۲۵ حقیقت جالب در مورد مغز را که شاید از آن ها اطلاعی نداشته باشید برایتان شرح دهیم.

۱. همانگونه که پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس بیان کرده اند، در افراد نخستین مشکل استرس یا افسردگی دقیقا پس از بیماری معده نمایان می شود. پژوهشگران و متخصصان با کمک اسکن مغزی بیماران به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که پروبیوتیک مصرف می کنند، مغزشان به طور مستقیم تحت تاثیر باکتری‌ها می باشد. کلیه پژوهش های آنها بیانگر این است که سلامت معده بر مغر افراد تاثیر بسیاری دارد.

۲. زمانی که برای نخستین بار در جای جدیدی به خواب می‌روید، مغز شما خطر را احساس کرده و به همین دلیل برای آگاهی از اطراف، بیدار می‌ماند.

۳. زمانی که خیلی خوشحال هستید، اشک می ریزید چرا که هیپوتالاموس در مغز ما قادر نمی باشد تا فرق میان شادی و ناراحتی زیاد را شناسایی کند. خوب است بدانید که هیپوتالاموس غده‌ای در مغز می باشد که دستگاه عصبی را با کمک غده زیرمغزی یعنی هیپوفیز به دستگاه غدد درون‌ریز مرتبط و وصل می‌کند.

۴. زمانی که به آهنگ گوش می‌دهید اندکی سردتان می‌شود زیرا این حالت به علت ترشح دوپامین در مغز می باشد. خوب است بدانید که دوپامین یک ترکیب آلی از خانواده کاتکولامین‌ها و فنتیل‌امین‌هاست که دارای نقش حیاتی در بدن و مغز می باشد. همچنین دوپامین از پیش‌سازهایش در مغز و کلیه سنتز می‌شود. به علاوه دوپامین در بیشتر گیاهان و جانوران نیز سنتز می‌شود. باید بدانید که دوپامین در مغز نقش پیامرسان عصبی و در خون نقش هورمونی ایفا می کند. علاوه بر این دوپامین به طور کلی در وزیکول‌های نورون‌های دوپامینرژیک و همچنین در غدد آدرنال انباشته می‌شود.

۵. در حقیقت قرار دادن افراد در سلول انفرادی می‌تواند صدمه مغزی عصبی شدید در انسان ایجاد کند. پژوهشگران و متخصصان بیان کرده‌اند که بعد از ارزیابی اسکن مغزی اشخاصی که در سلول انفرادی مانده‌اند، به این نتیجه رسیدند که مغز آنها همچون مغز اشخاصی می باشد که دچار آسیب مغزی شده‌اند.

۶. زمانی که به خواب رفته‌اید، مایعات نخاعی شما در بیرون از رگ‌های خونی مغز توسط مغز جریان دارند. این مورد سبب می شود تا ضایعات سلول‌های مغزی مخصوصا ساختارهای ویژه پروتئین آمیلوئید بتا از بین بروند.

۷. خوب است بدانید که پرسرعت‌ترین ابر رایانه دنیا جهت فعالیت نیازمند ۲۴ میلیون وات انرژی می باشد، ولی مغز شما تنها به ۲۰ وات انرژی احتیاج دارد تا حدودا ۱۰۰ هزار بار چرسرعت‌تر فعالیت کند.

۸. خوب است بدانید که ورزش سرعت روند تخریب قسمت شناختی مغز شما را کاهش می دهد و همچنین با زیاد شدن فعالیت بدنی قادر است تا روند پیری مغز شما را ۱۰ سال به تاخیر بیاندازد.

۹. مغز انسان ۲۰ درصد از کل اکسیژن را از بدن شما می‌گیرد حتی در صورتیکه آنها تنها دو درصد از وزن بدن شما را دربر بگیرند.

۱۰. جالب است بدانید که میزان ۷۳ درصد از مغز شما را تنها آب تشکیل داده و به همین دلیل است که در صورتیکه بیش از دو درصد بدن شما با کمبود آب مواجه شود، شاید با مسائلی نظیر تمرکز نداشتن و کم شدن مهارت‌های شناختی روبرو شوید.

۱۱. همچنین جابجایی اطلاعات در مغز شما دارای سرعتی برابر ۲۶۰ مایل در ساعت می باشد.

۱۲. در حقیقت خمیازه کشیدن فعالیتی می باشد که باعث ورود اکسیژن بیشتر به مغز شما می شود.

۱۳. باید بدانید که مخچه بخشی از مغز می باشد که وظیفه ایستادگی، پیاده‌روی و هماهنگی حرکات را بر عهده دارد. مخچه در بخش پشتی مغز شما وجود دارد و وزن آن ۱۵۰ گرم می باشد.

۱۴. خوب است بدانید که در مغز شما به میزان ۱۵۰ هزار مایل رگ خونی قرار دارد که وظیفه انتقال خون و اکسیژن را به بخش های گوناگون بدن برعهده دارند.

۱۵. چنانچه همیشه مواد غذایی دریایی مصرف کنید، باعث تقویت حافظه خود می‌شوید. به عبارت دیگر اسیدهای چرب موجود در این غذاها موجب انتقال خون مغز شما می‌شوند.

۱۶. نکته دیگر این است که مغز انسان تا پایان دهه ۴۰ سالگی رشد خواهد کرد. بنابراین مغز منحصر به فرد ترین اندام بدن می باشد که در این زمان طولانی رشد کرده و بیشتر از دیگر بخش های بدن هم دچار تغییر می‌شود.

۱۷. جالب است بدانید که مقدار هزار واکنش شیمیایی در هر ثانیه ۱۰۰ در مغز شما انجام می شود.

۱۸. در مغز شما هر روزه ۷۰ هزار فکر به وجود می آید.

۱۹. بر اساس تحقیقات انجام شده هنگامی که مادران با نوزادان خود حرف می‌زنند، کودکان تا سن دو سالگی حدودا ​​۳۰۰ کلمه بیشتر یاد می‌گیرند.

۲۰. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کودکانی که محروم از بازی و ارتباط با دیگران می‌باشند، مغزشان ۲۰ تا ۳۰ درصد کوچک‌تر از مغز کودکان دیگر می باشد.

۲۱. باید بدانید که در هنگام خوابیدن، بدن شما هورمونی ایجاد می‌کند که مانع بلند شدن و عملی کردن رویاهای شما می‌شود. به بیان دیگر پنج دقیقه بعد از خوابیدن، بدن شما ۵۰ درصد از آن را فراموش می کند و ۱۰ دقیقه بعد هم ۹۰ درصد از حافظه شما فراموش خواهد شد.

۲۲. خوب است بدانید که پنج درصد از جمعیت جهان مبتلا به صرع می باشند. با این وجود آمارها نشان داده که از هر ۱۰ نفر در طول زندگی یک نفر دچار تشنج می شود.

۲۳. برخی از پژوهشگران و متخصصان به این نتیجه رسیدند که رانندگان تاکسی، دارای هیپوکامپ بزرگتری در مقایسه با دیگر افراد می باشند. باید بدانید که هیپوکامپ قسمتی از مغز می باشد که وظیفه حافظه را بر عهده دارد. به عبارت دیگر هرچه بیشتر مطالب را حفظ کنید، قسمت هیپوکامپ مغز شما بزرگ‌تر خواهد شد.

۲۴. میانگین وزن مغز مردان ۲.۹ پوند یعنی ۱.۳ کیلوگرم و میانگین وزن مغز خانم‌ها ۲.۶ پوند یعنی ۱.۱ کیلوگرم می باشد. با این وجود این مورد به هوش بیشتر مردان نسبت به زنان ارتباطی ندارد. مثلا مغز اینشتین دا رای وزن ۲.۷ پوند یعنی ۱.۲ کیلوگرم می باشد.

۲۵. جالب است بدانید که اندازه مغز انسان طی ۵۰۰۰ سال پیش به طور میانگین به میزان ۹ اینچ مکعب کمتر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.