مبتلایان “آنفلوآنزا” چه زمان می‌توانند واکسن تزریق کنند؟

دکتر بهزاد مهدویان متخصص عفونی نسبت به تزریق واکسن در زمان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هشدار داد.

مهدویان، با بیان اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا نیمه دوم شهریور هرسال است، گفت: اما در مجموع در پاییز و اوایل زمستان هم اگر این واکسن تزریق شود، خوب است.

وی افزود: تزریق واکسن این بیماری به صورت ویژه برای گروه های پرخطر مورد تأکید است که از جمله این گروه ها می توان به کودکان شش ماهه تا پنج ساله، سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان بیماری های زمینه‌ای قلبی، ریوی و کلیوی اشاره کرد.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن به معنی پیشگیری ۱۰۰درصدی از ابتلا به آنفلوآنزا نیست و افراد ایمنی ۷۵ تا ۸۰ درصدی پیدا می کنند و در صورت ابتلا علائم آنها خفیف است.

مهدویان در خصوص زمان تزریق واکسن برای مبتلایان آنفلوآنزا نیز گفت: بسیاری افراد هنگامی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند یاد تزریق واکسن می افتند، بویژه والدین که با ابتلای فرزندشان به اهمیت تزریق واکسن پی می برند، اما در شرایط ابتلا به بیماری توصیه اکید بر عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا است.

وی افزود: تزریق واکسن آنفلوآنزا در زمان ابتلا به بیماری نه تنها تأثیری ندارد، بلکه می تواند با عوارضی همراه باشد، بنابراین افراد باید در زمان ابتلا به آنفلوآنزا از تزریق واکسن این بیماری خودداری کنند.

مهدویان گفت: این افراد باید تا زمان بهبودی کامل و رفع تمام علائم بیماری صبر کرده و پس از گذشت ۱۰ روز تا دو هفته از اتمام علائم بیماری، برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته در خصوص آنفلوآنزا درصورت ابتلای افراد یک ایمنی در بدن ایجاد شده و فرد تا چند ماه در برابر ابتلای مجدد و شدید بیماری تا حدی مصون می شود.

مهدویان خاطرنشان کرد: این پاسخ ایمنی بدن در مورد سوش غالب ویروس آنفلوآنزا در همان سال است و در سال بعد با شیوع سویه دیگر ویروس، پاسخ ایمنی بدن و حتی واکسن آنفلوآنزا کاربردی نداشته و باید واکسن جدید در همان سال تزریق شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: در مجموع افراد مبتلا و افرادی که به تازگی آنفلوآنزا گرفته اند، نباید واکسن تزریق کنند و باید اجازه دهند حداقل دو هفته از بهبودی کامل آنها بگذرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.