لحظه پرتاب قوی‌ترین موشک دنیا

قوی‌ترین موشک جهان که در حال حاضر در حال عملیات است، برای نخستین بار در بیش از سه سال گذشته پرواز کرد.

موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) که از سه تقویت‌کننده مرحله نخست موشک “فالکون۹”(Falcon ۹) این شرکت تشکیل شده است، از سکوی پرتاب “۳۹A” در “مرکز فضایی کندی”(KSC) ناسا در میان مه غلیظ بلند شد. فالکون هوی طی ماموریت موسوم به “USSF-۴۴”، تعدادی محموله طبقه‌بندی‌شده را برای “نیروی فضایی آمریکا”(USSF) به مدار زمین‌ایستا برد.

ماموریت USSF-۴۴، چهارمین پرتاب کلی فالکون هوی و نخستین پرتاب آن از ژوئن ۲۰۱۹ است. این سرعت پایین پرواز کاملا در تضاد با برنامه کاری فالکون۹ است که امسال به طور میانگین، بیش از یک بار در هفته پرواز کرده است. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق پرتاب‌های فالکون۹ از تقویت‌کننده‌های پیش از پرواز استفاده کرده‌اند، فالکون هوی در سه مرحله کاملا جدید راه‌اندازی شد.

هنگامی که شمارش معکوس به صفر رسید، تمام ۲۷ موتور “مرلین”(Merlin) مرحله نخست فالکون هوی با ۶۴ تن نیروی رانش روشن شدند تا موشک بزرگ را از روی سکوی پرتاب بلند کنند. حدود ۲.۵ دقیقه پس از بلند شدن، دو تقویت‌کننده جانبی پرتابگر از آن جدا شدند تا پرواز برگشت خود را به “کیپ کاناورال”(Cape Canaveral) آغاز کنند.

ماموریت‌های گذشته فالکون هوی تلاش کرده‌اند تا تقویت‌کننده مرکزی را روی یکی از سکوهای فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود بیاورند. با وجود این، الزامات مربوط به جرم و مدار محموله‌های USSF-۴۴ ایجاب می‌کند که تقویت‌کننده از فرود و استفاده مجدد در آینده صرف نظر کند تا حداکثر سوخت را برای قرار دادن مستقیم در مدار زمین‌ایستا در حدود ۳۵۴۰۰ کیلومتری بالای زمین اختصاص دهد.

تقریبا چهار دقیقه پس از پرتاب، تقویت‌کننده مرکزی فالکون هوی از قسمت بالای آن جدا شد و فرود خود را به سوی اقیانوس اطلس آغاز کرد. مرحله بالایی در همین حال، موتور مرلین خود را روشن کرد تا ماهواره‌ها را به مدار بالاتر برساند. اندکی پس از آن، دو قطعه‌ای که از محموله‌های USSF-۴۴ محافظت می‌کردند، جدا شدند و ورود مجدد خود را به جو زمین آغاز کردند. اسپیس ایکس قصد داشت هر دوی آنها را برای استفاده مجدد در آینده بازیابی کند.

 

هشت دقیقه پس از پرتاب، دو تقویت‌کننده جانبی فالکون هوی، کار خود را آغاز کردند. این دو تقویت‌کننده حدود ۳۰ ثانیه بعد، با موفقیت در مناطق فرود ۱ و ۲ اسپیس ایکس در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال که در مجاورت مرکز فضایی کندی است، فرود آمدند.

“کیت تایس”(Kate Tice)، مدیر مهندسی سیستم‌های کیفی شرکت اسپیس ایکس، در پخش زنده پرتاب گفت: ما هر دو تقویت‌کننده جانبی فالکون هوی را با موفقیت در منطقه فرود ۱ و منطقه فرود ۲ فرود آورده‌ایم. چه منظره باورنکردنی است. با استفاده از این دو تقویت‌کننده جانبی، این رویداد، ۱۵۰ و صد و پنجاه و یکمین فرودهای موفقیت‌آمیز یک موشک کلاس مداری را رقم زد.

به دلیل ماهیت طبقه‌بندی‌شده محموله‌های USSF-۴۴، تعداد دقیق و مدت زمان روشن شدن موتور مرحله دوم مورد نیاز برای رساندن آنها به مقصد مداری ناشناخته است. با وجود این، ماموریت‌های پیشین فالکون هوی درباره آنچه ممکن است مورد نیاز بوده باشد، تا حدودی آشکار می‌شود.

فالکون هوی طی نخستین حضور خود در فوریه ۲۰۱۸، “تسلا رودستر”(Tesla Roadster) قرمز گیلاسی مدیرعامل اسپیس ایکس را با مانکنی به نام “استارمن”(Starman) که روی صندلی راننده بسته شده بود و همان لباس پرواز اسپیس ایکس را که فضانوردان کپسول “دراگون”(Dragon) پوشیده بودند، به تن داشت، به فضای بین سیاره‌ای پرتاب کرد. فالکون هوی دوباره در آوریل ۲۰۱۹ پرواز کرد و ماهواره بزرگ “Arabsat-۶A” را پرتاب کرد و سپس، دوباره در ژوئن ۲۰۱۹ برای ماموریتی به نام “STP-۲” پرتاب شد.

ماموریت STP-۲، ماموریتی برای ارتش آمریکا بود و فالکون هوی، شرایط لازم را برای بردن محموله‌های نیروی هوایی و فضایی دارا بود و به مرحله دوم و راه‌اندازی مجدد نیاز داشت. موفقیت STP-۲، راه را برای پرتاب USSF-۴۴ هموار کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.