فریب انسان‌ها توسط ربات ها

چیزی که بین ربات و انسان تفاوت ایجاد می کند، رفتار غیر طبیعی آنها می باشد. ولی امروزه برخی از پژوهشگران تستی انجام داده اند که بیانگر این است یک ربات قادر است تا همانند انسان‌ها رفتار کرده و آن ها را سردرگم کند.

برخی از پژوهشگران و دانشمندان ایتالیایی برای نشان دادن شباهت ربات‌ها به انسان، خصوصیات انسانی همچون مدت زمان ناپایدار جهت جوابگویی را در یک ربات اجرا کردند تا دریابند که ربات مورد نظر قادر است با موفقیت داوطلبان در این پژوهش را راضی کند که یک انسان می باشد یا خیر.

در این مورد، مدیر قسمت شناخت اجتماعی در تعامل انسان و ربات در پژوهشگاه فناوری جنوای ایتالیا و دانشمندی که این مطالعه را انجام داده، یعنی آگنیشکا ویکوفسکا یا Agnieszka Wykowska از آزمون تورینگ که راهی جهت بررسی هوشمند بودن یا نبودن یک ماشین است، استفاده کرد و تست همانندی را با ویژگی های مشترک پیاده سازی کرد.

در این تست از داوطلبان درخواست شد تا به هنگام نمایان شدن یک کادر سبز رنگ روی صفحه، کلیدی را فشار دهند. در این میان ربات‌های انسان‌نمای iCub در کنار داوطلبان بودند و به مکعب‌های قرمز رنگ عکس العمل نشان می‌داد. همچنین پژوهشگران دو خصوصیت انسانی یعنی وقت و دقت جوابگویی به محرک‌های بصری بیرونی را زیر نظر داشتند. برخی از این ربات‌ها از طریق یک اپراتور انسانی هدایت می‌شدند و برخی دیگر از ربات‌ها به صورت اتوماتیک بودند و از قبل برنامه‌ریزی شدند.

در حین انجام این تست پژوهشگران متوجه شدند که چنانچه یک ربات دارای خصوصیت مشترک انسانی باشد، داوطلبان قادر به شناسایی و ایجاد تمایز میان ربات و انسان نیستند و سردرگم می‌شوند.

در این باره پروفسور آگنیشکا ویکوفسکا بیان کرد که در حال حاضر این تست کاملا بیانگر این می باشد که در ذهن انسان حساسیتی جهت شناسایی علائم انسان‌بودن هرچند خیلی کم در رفتار ربات وجود دارد.

حال چیزی که ما قصد داریم تا در این مورد بدانیم این است که این رفتار بسیار مشابه چه اثری بر همگرایی اجتماعی انسان با یک ماشین دارد؟

این پژوهشگر برجسته همچنین گفت که چنانچه ما ربات‌هایی با این رفتارهای انسان نما طراحی و ایجاد کنیم که برای ما نمایانگر انسانی دیگر باشند، می‌تواند منجر به ارتباطی بهتر و خوشایندتر با ربات‌ها شد؟

به علاوه خوب است بدانید که این پژوهش منتشر شده در مجله Science Robotics، نخستین گام جهت فهمیدن این موضوع است که ربات‌ها قادر می باشند تا در آینده به صورت بسیار خوب و کاربردی در قسمت هایی همانند مراقبت‌های بهداشتی یا کارخانه‌ها به کار گرفته شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.