فرود آمدن بقایای موشک فضایی چین دارای وزن ۲۵ تن در اقیانوس هند

همانطور که از گزارشات پیداست بقایایی شامل یک قطعه بزرگ از موشک فضایی چینی بر روی زمین فرود آمد. این قطعه که یک بوستر مرکزی ۲۵ تنی است، متعلق به یک موشک لانگ مارچ ۵B می‌باشد که وارد جو زمین شد و در اقیانوس هند فرود آمد.

نیروی فضایی آمریکا در توئیتی با هشتگ اعلام کرد که (USSPACECOM#) موشک لانگ مارچ ۵B جمهوری خلق چین حدود ساعت ۱۲:۴۵شب شنبه به وقت گرینوویچ از بالای اقیانوس هند به جو زمین وارد شد و این خبر را تایید کرد.

این موشک در تاریخ ۲۴ جولای با یک ماژول جدید به ایستگاه فضایی تیان گانگ در مدار زمین فرستاده شد. پس از آن بوستر اصلی این موشک برخلاف موشک های ارسالی دیگر که بعد از پرتاب به زمین برمی گردند و به طور ایمنی فرود می آیند، با محموله خود به مدار زمین وارد شد و همانند یک زباله فضایی بزرگ که با سرعت بسار بالایی حرکت می کند در آنجا ماند تا وقتی که گرانش اتمسفر این قطعه را به گونه ای غیرقابل تصور و کنترل نشده به سمت پایین کشید و باعث سقوط آن به اقیانوس هند شد.

به طور کلی مدیران و محققین این عملیات دچار هیچ گونه اشتباهی نشدند. در طراحی موشک لانگ مارچ ۵B، پایان عمر بوستر برنامه ریزی شده بود. با این وجود منتقدان بیان کردند که این استراتژی یعنی از بین بردن بوستر به شیوه‌ای کمی خطرناک است چرا که این زباله فضایی بزرگ در زمان ورود مجدد به جو زمین به طور کامل نمی‌سوزد و از بین نمی‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.