سکته گرمایی چیست؟

از جمله مواردی که در فصل تابستان باید به آن توجه بسیاری شود، اثرات به وجود آمده از گرما بر بدن اشخاص می‌باشد.

این فصل با گرمای زیاد خود، تعداد زیادی از افراد را راهی استخر‌ها کرده و همچنین باعث روشن شدن مداوم کولر‌ها جهت مقابله با گرمای هوا شده است.

همانگونه که پیداست گرمای زیاد هوا بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است. ولی این نکته حائز اهمیت است که در حقیقت این گرمای هوا با بدن افراد چه می‌کند و چگونه باعث بروز مشکل می‌شود؟

همانطور که دکتر پیتر شرر (Peter Shearer) متخصص پژشکی اورژانس در بیمارستان مانت ساینای نیویورک در این مورد بیان کرده است، در فصل‌های گرم سال که دمای هوا بالا می‌رود، بدن هر شخص شروع به دریافت گرما را از محیط اطراف می‌کند، در این حال بدن سعی می‌کند فعالیت‌هایی جهت خارج کردن گرمای اضافی از بدن انجام دهد. ولی هر چه دمای بدن شخص بیشتر شود یا مدت بیشتری در محیط گرم قرار بگیرد، دیگر قادر به خارج کردن گرمای اضافی از بدن نمی‌باشد.

همانطور که موسسه مایو کلینیک که از معتبرترین مراکز پزشکی جهان در آمریکا می‌باشد، بیان کرده، مهم ترین مشکلی که با بالا رفتن دمای بدن ممکن است ایجاد شود، سکته گرمایی (heat stroke) می‌باشد و این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن شخص به بالای ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۴۰ درجه سانتی گراد برسد. اگر این اتفاق در بدن بیفتد، فعالیت بدن شخص متوقف می‌شود؛ چراکه در این زمان بخش هیپوتالاموس مغز، سیستم خنک کننده طبیعی بدن یعنی تعریق بدن را غیر فعال می‌کند. اگر بدن عرق نکند قادر نمی‌باشد تا دمای خود را تنظیم کند و این اتفاق باعث بروز مشکل بسیار جدی در بدن شخص شده و چنانچه شخص به موقع به یک مرکز درمانی یا پزشک رسانده نشود شاید به فوت آن شخص منجر شود.

از نظر علم عصب شناسی، سکته گرمایی موجب تورم مغز می‌شود و می‌تواند باعث بروز سردرد و در بیشتر مواقع تشنج ایجاد کند. با بروز این سکته در فرد، سطح هوشیاری او نیز تغییر کرده و مواردی چون گیجی، پریشانی، هذیان و حتی بی هوشی را به دنبال خواهد داشت.

به علاوه باید بدانید که این سکته بر سیستم قلبی و عروقی شخص نیز تاثیر می‌گذارد. بروز سکته گرمایی همچنین فشارخون را بالا می‌برد و موجب ضربان قلب سریعتر و نامنظم‌تر می‌شود که در نتیجه می‌تواند خطر نارسایی قلب را زیاد کند. از سوی دیگر این سکته می‌تواند لخته‌های خونی کوچک در رگ‌های خونی ایجاد کرده که در نتیجه آن خون دیگر به درستی در رگ ها گردش نخواهد داشت و به بخش‌های مختلف بدن نمی‌رود و جریان خون اعضای دیگر را قطع می‌کند.

علاوه بر این موارد بیان شده این سکته می‌تواند در سیستم کلیوی بدن نیز مشکل ایجاد کند. بدین صورت که باعث می‌شود ادرار کاهش یافته و موجب نکروز لوله‌ای حاد شود. این بدان معناست که کلیه‌ها دیگر قادر به جذب کافی خون اکسیژن دار نمی‌باشند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که درصورت درمان سکته گرمایی، کلیه‌هلی شخص از کار خواهند افتاد. همچنین دکتر پیتر شرر در این باره می‌گوید علت مرگ و میر افراد در طول فصل های گرم سال ایجاد سکته گرمایی می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.