سابقه‌ی فرودگاهی تبریز بالاتر از فرودگاه های استانبول و پکن

فرودگاه ها قلب تپنده‌ی تبادلات بین المللی در دنیا هستند وامروزه مثل گذشته، فرودگاه دیگر پایانه‌ی مسافر هوایی نیست بلکه فرودگاه مرکز اقتصادی و گردشگری هر کشوری تلقی می‌شود. انتشار خبر کسب مقام اول پرتردد ترین فرودگاه اروپا بنام فرودگاه استانبول با جابه‌جایی ۲۱میلیون مسافر درهشت ماه گذشته بار دیگر نقش این فرودگاه را درتوسعه‌ی همه ی جانبه ی ترکیه نمایان کرد .
این فرودگاه ۳سال بعد از فرودگاه تبریز، در سال ۱۹۵۳ میلادی ساخته شده است.
فرودگاه پکن نیز در چند سال گذشته با جابه‌جایی سالانه ۸۵ میلیون مسافر با ۶۰۰ هزار پرواز ۸سال پس از فرودگاه تبریز تأسیس شده است.
مزید اطلاع خوانندگان این سطور باید گفت فرودگاه بین‌المللی دبی ۱۵ سال پس از فرودگاه تبریز در کشور امارات ساخته شده و امروزه یکی از پر رفت و امد ترین فرودگاه جهان بر پایه جابه‌جایی مسافر و بار محسوب می‌شود.
کارشناسان می‌گویند؛ فرودگاه تبریز در مسیر بین المللی کریدور هوایی دنیای شرق و غرب واقع شده و ازنظر موقعیت جزو ۱۰ فرودگاه ممتاز جهان می‌تواند قرار گیرد و همچنین با تبدیل آن به فرودگاه هاب کشور به نشست و برخاست هزاران پرواز هوایی درآید و درآمدهای آن به ویژه در حوزه‌ی گردشگری وجابه‌جایی کالا و مسافر و صادرات چمدانی و ترانزیتی و… در توسعه ی تبریز به عنوان بزرگترین شهر کشور در جوار اروپا نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد. واقعیت این است که به‌دلایل عمدی و غیر عمدی به توسعه‌ی همه جانبه‌ی آن اندیشیده نشده و مشکلات داخلی و خارجی کشور مجال توجه به این امور زیر بنایی را از ما سلب کرده است امروز حمل و نقل هوایی در روابط ملت ها علاوه بر تبادل فرهنگی و ارتباطات انسانی و مراودات اقتصادی و گردشگری به نمایش قدرت همه جانبه‌ی درامده و ۴۰ درصد مسافرت های گردشگری از طریق حمل و نقل هوایی صورت می‌گیرد که تأثیرات اقتصادی و ارتباطی و فرهنگی آن می‌تواند به شکوفایی اقتصاد و زیربناهای توسعه و آبادانی جان تازه‌ای بخشد.
محمد فرج‌پور باسمنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.