روایت آخرین رئیس تشریفات دربار پهلوی از انتقال جواهرات سلطنتی از ایران

ماجرای ثروت افسانه‌ای خاندان پهلوی و البته انتقال صندوق‌های پر از پول و جواهرات در واپسین روزهای حضور شاه در ایران، از جمله موضوعاتی است که همواره پیرامون آن بحث و گفت‌وگو وجود دارد.

در سالگرد فرار شاه از ایران، بار دیگر میزان جواهرات و دارایی‌هایی که او و خاندانش از ایران خارج کردند، به محل بحث و گمانه زنی بین تاریخ نگاران و روزنامه نگاران بدل شد اما اسناد به جای مانده از آن دوران و بخصوص اظهارات درباریان در این زمینه نشان می دهد که خاندان پهلوی در هنگام فرار از ایران، حجم قابل توجهی از جواهرات و اموال منقول خود را با خود خارج کرده اند.
گرچه گروهی در راستای پروژه تطهیر پهلوی، به‌دنبال قلب واقعیت‌های تاریخی هستند، اما ماجرای انتقال طلا و جواهرات توسط خاندان سلطنتی به خارج از مرزهای کشور، موضوعی است که حقیقت دارد و در این رابطه اسناد و اطلاعاتی نیز موجود است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی گوشه‌هایی از آن را منتشر کرده است.
در همین رابطه، امیراصلان افشار آخرین رئیس تشریفات دربار پهلوی، در کتاب «سروها در باد» اشاراتی کرده است. وی با اشاره به واپسین روزهای حضور شاه در ایران، به تدارک سفر قریب‌الوقوع خاندان سلطنتی اشاره کرده و می‌گوید: «۱۰ روز مانده به سفر، به دستور شاه تدارک سفر را دیدیم. اول از همه اثاث ملکه فرح بسته‌بندی شد و پیش از هر چیز جواهرات ملکه در صندوق‌هایی که از یک موسسه خارجی خریداری شده و از نظر امنیتی به آن اطمینان فراوان بود بسته‌بندی شد…»
وی بدون آن که به میزان این ثروت اشاره کند، ادامه می‌دهد: «کار ما در دربار نظارت بر بسته‌بندی اثاث بود. اعلیحضرت و شهبانو صورت اثاثی را که قرار بود با خود ببرند، می‌دادند و من براساس آن سیاهه به خدمتکاران مطمئن دستور می‌دادم آنها را دقیقاً بسته‌بندی کنند.»
افشار با اشاره به روزهای منتهی به فرار شاه از ایران ادامه می‌دهد: «از نخستین لحظات روز پیشخدمت‌ها و خدمه کاخ با سرعت عجیبی آخرین وسایل اعلیحضرت، شهبانو و فرزندانشان را بسته‌بندی می‌کردند و آنها را در جعبه‌های چوبی قرار می‌دادند. اثاث بسیار زیاد بود.»
براساس خاطرات آخرین رئیس تشریفات دربار پهلوی، چند روز قبل از خروج شاه و فرح از ایران، «یک هواپیمای پر از اثاث» به آمریکا فرستاده شد.
این عضو دربار پهلوی ادامه می‌دهد: «سرانجام روز خداحافظی فرارسید. وسایل قبلا در دو هواپیمای بوئینگ قرار گرفته بود. علیاحضرت شخصا جواهرات را جمع می‌کردند و در این کار خانم لوئیز قطبی ندیمه پارمیس علم و لیلی امیرارجمند ایشان را یاری می‌دادند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.