دولت مکلف به بیمه رایگان کم درآمد‌ها شد

دولت مکلف به شناسایی و تحت پوشش بیمه سلامت قراردادن اقشار کم درآمد به‌صورت رایگان شد.


نمایندگان مجلس دولت را مکلف به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دادن آن‌ها بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور این افراد کرد.
همچنین شورای عالی بیمه موظف به تعیین لیست دارو‌های جدید با توجه به میزان استطاعت بیماران شد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (۱۴) ماده واحده این لایحه که به پیشنهاد روح‌اله نجابت نماینده مردم شیراز مطرح شد با ۱۷۱ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این بند پیشنهادی که به تبصره (۱۴) الحاق شد آمده است: جهت ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲؛ ۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.
۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست دارو‌های جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست دارو‌های بیمه‌ای و حذف دارو‌های غیرهزینه اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص دارو‌های گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنما‌های بالینی اقدام کنند.عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی به عنوان موافق این بند پیشنهادی جهت الحاق به تبصره (۱۴) عنوان کرد: این بند الحاقی کمک می‌کند مردم به جای ایستادن در صف‌ها از سوی دولت صرفا با کد ملی بیمه شوند که این وظیفه حاکمیت و شورای عالی بیمه و رفاه است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: جداول دارو‌ها نیز هر ساله تغییر می‌کند و محدودیت مصرف دارد که شورای عالی بیمه و غذا و دارو باید در حوزه فرانشیز‌ها و تجویز دارو‌ها نظارت کنند، همچنین پوشش همه اقشار نباید برای پرداخت هزینه دارو یکسان باشد و باید بنا به استطاعت بیماران جداول دارویی تغییر کند.
نمایندگان مجلس همچنین ضمن تعیین نحوه تعرفه آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف در سال آینده، تعرفه مشترکین خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را صفر کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.