درمان و دارورسانی زخم های عمیق چشمی توسط ساخت نوعی هیدروژل

دانشمندان و محققان ایرانی نوعی هیدروژل مختص به درمان زخم های عمیق چشمی اختراع کرده اند که جای زخم را پوشانده و دارورسانی به آن را انجام می‌دهند.

صدمات عمیق چشمی، به خصوص پارگی های عمیق، می‌توانند چشم را عفونی کرده و باعث از دست رفتن بینایی شوند. جهت جلوگیری از عفونی شدن چشم و کنترل این جراحات به خصوص در درمانگاه‌هایی که از لحاظ پزشکی و یا اورژانسی مناسب نیستند، بهبود جراحت و زخم چشم اصولا به جراحی با مهارت و استعداد زیادی احتیاج دارد و همچنین نیازمند استفاده از قطره چشمی به صورت مکرر بعد از جراحی می‌باشد.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، برخی از محققین با همکاری افرادی چون نسیم عنابی، شیما قلی زاده، امیررضا نادری و رضا دانا نوعی هیدروژل درزگیر اختراع کرده اند که توانایی آن به عنوان یک سیستم بهبود سریع جدید تثبیت وضعیت کره چشم جهت صدمات به وجود آمده مثل پارگی چشم می‌باشد.

به علاوه باید یک داروی آنتی بیوتیک به نام موکسی فلوکساسین (MFX) با کمک سیستم هیدروژل نانو ذره (NP) پیوسته در جای پارگی ایجاد شده مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بخواهیم این روش را توضیح دهیم باید بگوییم که MXF NPها با استفاده از روش پراکندگی نورپویا (DLS)ترکیب شدند تا در نتیجه قطر ذرات(PD) و شاخص پراکندگی (PDI) و همچنین کارآمدی کپسوله سازی(EE) را تعیین کنند. ماده درزگیر متشکل از متاکریلویل ژلاتین (GelMA) و گلیسیدیل متاکریلات-هیالورونیک اسید (HAGM) می‌باشد و هماهنگ با محیط زیست می‌باشد.

در پایان نیز نانوذرات MFX و MFX NPهای آزاد در هیدروژل بارگذاری می شوند.

این هیدروژل درزگیر قادر است تا با موفقیت NPهای شامل آنتی بیوتیک را در خود جای دهد و در نتیجه میزان اثرگذاری استفاده از دارو را تا ۵ روز افزایش دهد. به علاوه، ماده مورد نظر دارای چسبندگی زیادی است و قادر است تا در برابر فشار زیاد پایدار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.