خواص و خوبی‌های دمنوش گل ختمی

خوب است بدانید که دمنوش گل ختمی مقدار زیادی ویتامین‌ و مواد معدنی در خود ندارد ولی دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری می‌باشد که به آن ها پلی‌فنول می‌گویند. از میان مهم‌ترین پلی‌فنول‌های موجود در دمنوش گل ختمی می‌توان به آنتوسیانین‌ها اشاره کرد. به علاوه رنگ قرمز و جالب این دمنوش نیز به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها می باشد.

با توجه به این که دمنوش گل ختمی قادر نیست تا جای دارویی را بگیرد ولی پژوهش‌های علمی بیانگر این می باشند که این دمنوش فواید گوناگونی برای سلامت بدن انسان‌ دارد. با ما همراه باشید تا این فواید را برای شما بازگو کنیم.

  1. ویژگی ضدالتهابی بسیار زیاد دمنوش گل ختمی

متخصصین تغذیه بیان کردند که آنتوسیانین‌ها می‌توانند موجب جلوگیری از ابتلا به سرطان و دیابت شوند و دارای خواص ضدالتهابی قوی می‌باشند. همانگونه که Food & Nutrition Research گزارش و اعلام کرده است، آنتوسیانین‌ها می‌توانند موجب کم شدن التهاب شوند. خوب است بدانید که التهاب مزمن می‌تواند باعث پیشرفت‌ بیماری‌هایی چون سرطان شود. همچنین آنتوسیانین‌ها دارای خواص دیگری نیز می‌باشند که از میان آن ها می‌توان به قابلیت خاص آن ها در مبارزه با رگ‌زایی اشاره کرد. این مزیت یعنی عوامل آنتی‌‌آنژیوژنیک یا ضد‌رگ‌زایی موجب جلوگیری از شکل‌گیری رگ‌های خونی جدیدی می‌شود که وظیفه آن ها اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سرطانی می‌باشد.

  1. دمنوش گل ختمی با خواصی جهت کاهش چربی خون

خون بدن انسان دارای سه نوع اساسی چربی می‌باشد که عبارتند از؛ کلسترول بد خون یا LDL، کلسترول خوب خون یا HDL، و تری‌گلیسرید که قادر است تا خطر بروز بیماری‌های قلبی را در بدن شخص زیاد کند. چنانچه تعادل بین این سه نوع چربی در بدن از بین برود و کلسترول بد LDL و تری‌گلیسرید زیاد شود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری قلبی در بدن شود. در این میان، دمنوش گل ختمی خواصی دارد که قادر است تا کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید را در بدن کاهش داده و سلامتی قلب را در پی داشته باشد. این دمنوش هیچ گونه تاثیری بدی بر کلسترول خوب خون ندارد. از طرف دیگر خواص این دمنوش جهت بهبود کبد پرب نیز مفید می‌باشد.

  1. خواص دمنوش گل ختمی برای کاهش فشار خون

همانطور که می‌دانید فشار خون بالا در جامعه امروزی یکی از بیماری‌های شایع در میان مردم می باشد و به عنوان نمونه در کشور آمریکا در حدود ۴۷ درصد از جمعیت دچار این بیماری می‌باشند. این بیماری همانند نام خود عمل می‌کند و فشار خون در رگ‌های خونی را زیاد می‌کند که در نتیجه باعث فشار زیادی بر قلب می‌شود و چنانچه کنترل نشود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را به شدت بالا ببرد. ولی در این میان دمنوش گل ختمی دارای خواصی می باشد که به‌طور سنتی جهت کاهش فشار خون می تواند مورد استفاده قرار گیرد و باعث بهبود شرایط فشار خون بالا در بدن فرد شود. این خواص در پژوهش های علمی نیز ثابت شده است که عصاره گل ختمی جهت بهبود فشار خون بالا در حد کم تا متوسط می‌تواند تاثیرگذار باشد. به علاوه پژوهشگران در باره بیان کردند که ترکیب خاص موجود در گل ختمی سبب انتشار اکسید نیتریک در سلول‌های درون رگ‌های خونی شده و در نتیجه فشار خون را به صورت چشمگیری پایین می‌آورد. از سوی دیگر در سال ۲۰۲۱ پژوهشگران توانستند از عصاره مخلوط گل ختمی و به‌لیمو جهت کم شدن فشار خون بهره برده و پیامدهای تاثیرگذار آن را گزارش کنند.

  1. خواص دمنوش گل ختمی جهت کنترل قند خون

همانگونه که می‌دانید دیابت یکی از بیماری‌های شایع می‌باشد که دارای انواع گوناگونی می‌باشد. انواع این بیماری شامل دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری هستند. در واقع دیابت نوع ۲ رایج تر می‌باشد. خوب است بدانید که بالا بودن قند خون در حد بالا و به صورت دائم می‌تواند باعث صدمه رساندن به کلیه‌ها، کبد و سلامت بینایی شود. در این بین Pharmaceuticals پژوهش جدیدی در سال ۲۰۲۲ انجام داده که نتایج آن بیانگر این است که دمنوش گل ختمی قادر به کنترل قند خون می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.