حجت‌الاسلام پورمحمدی:با دانشجویان با نزاکت صحبت شود/ایران تحول همه جانبه اجتماعی نیاز دارد

تعدادی از فعالان اسبق دانشجویی با رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در محل این مرکز دیدار کردند. حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در ابتدای این دیدار بیان کرد: شان و جایگاه والای دانشگاه و دانشجو اقتضا می کند که مورد احترام واقع شود و با ادب و نزاکت با آنها صحبت شود.

وی افزود البته از دانشجویان هم انتظار می رود که مطالبات و نقدهای خود را در فضای آرام همراه با ادب و متانت مطرح نمایند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران گفت: جامعه ایران در عصر کنونی به یک تحول همه جانبه اجتماعی از سطح عمومی تا اندیشگانی و حاکمیتی نیاز دارد که زیر بنای آن شکل گیری یک دستگاه محاسباتی صحیح مبتنی بر شناخت از خود و شرایط درون سرزمینی و جهانی در همه سطوح است، بدین معنا که هم مردم و هم نخبگان و هم حاکمان از این دستگاه محاسباتی در همه عرصه­های اجتماعی استفاده کنند تا از این طریق یک پاسخ همه جانبه به جنگ ترکیبی دشمن داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی افزود: شناخت شرایط یکی از پایه­ های اصلی یک دستگاه محاسباتی درست است چه اینکه امروز با ورود ایران به معادلات جهانی در کنار نقش آفرینی و حمایت از ملت مظلوم یمن و سوریه و قدرت گرفتن حزب الله لبنان و روی کار آمدن دولت جدید عراق و تمایل طالبان برای همکاری با ایران و در نهایت فشار بر گردن اسرائیل توسط فلسطینیان، دشمنان ایران را به منظور مانع سازی بر سر این مسیر متحد کرده است و این نشان از قدرت کشور ما است، به همین جهت می­توان گفت در شرایط فعلی دشمن در اندیشه فروپاشی نظام اسلامی نیست بلکه در تلاش است با تمام ابزارهای خود از سرعت پیشرفت جمهوری اسلامی بکاهد، اما اگر بتواند از طریق ایجاد موانع در مسیر جمهوری اسلامی از سرعت و قدرت تاثیر گذاری آن بکاهد به تحقیق در آینده، تضعیف نظام و سپس اهداف بالاتر را تعقیب خواهد کرد.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز گفت: ما حصل کلام اینکه دشمن برای وصول به هدف خود که ایجاد موانع در مسیر حرکت جمهوری اسلامی است در تمام عرصه­ ذهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و بخصوص سایبری ورود کرده و یک جنگ ترکیبی تمام عیار را علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران افزود: از طرف دیگر عدم تحقق شعارهای دولت در عرصه هایی چون کنترل تورم،ثبات بازار، کنترل نقدینگی و… در کنار عدم تفاهم عمومی حاکی از مطلوب نبودن شرایط داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: همراهی مردم در تحول سازی، اصلی ضروری است و نبود این همراهی، منشاء بسیاری از عدم موفقیت دولتمردان است؛ به طور مثال دکتر احمدی نژاد با وجود اینکه از معایب یارانه عمومی آگاه بود ناچار به تخصیص آن شد یا دکتر روحانی با وجود اینکه همه از هدفمندی یارانه­ها و حذف دهک­های بالایی و سوق دادن ارز حاصله از حذف این دهک ­ها به سمت تولید سخن می­گفتند تنها به خاطر عدم همراهی عمومی همراهی نکرد.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز افرود؛ در تحلیل شرایط باید به این نکته توجه داشت که با وجود ارتباط چند سویه شرایط داخلی و خارجی و عرصه­های مختلف سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی، کنشگری و تحول خواهی در آنها منوط به تحول در همه حوزه­ها می باشد، به طور مثال اینکه برجام در سطح بین المللی سبب تسهیل در تحولات اقتصادی کشور خواهد شد امری درست است اما اینکه تحول در داخل و در حوزه اقتصاد را تنها به یک عامل بین المللی وابسته کردن، درست نیست . پس کنشگران هر عرصه­ای باید در نظر بگیرند که مدیریت کشور امری چند لایه و مرتبط به یکدیگر می باشد. و از هیچ حوزه ای نباید غافل بود و به هیچ حوزه ای نیز بسنده نکرد.

حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی اشاره کرد: در کنار تحلیل شرایط داخلی و خارجی، شناخت از خود بسیار مهم است، اینکه در شناخت از خود دچار کم ببینی یا بزرگ بینی نشد. یکی از سفرای سابق آمریکا در مصر گفته بود که با تمام فشارهایی که آمریکا به ایران وارد کرد ایرانی­ها دائما در حال پیشرفت هستند و امروز ایرانی­ها یک قدرت تاثیر گذار در خاورمیانه می­باشند و یکی از عوامل موفقیت ایران را سیستم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بیان کرده بود؛ درحالی که هر کدام از ما وقتی به سیستم آموزش و پرورش کشور نگاه می­کنیم تنها بر نقاط ضعف تمرکز می­شود درنتیجه نباید در شناخت خود دچار کم بینی شد، در کشور ما و در ۴۰ سال گذشته تحولات بسیار مثبتی حادث شده که آگاهی از آن انرژی مثبت بالایی برای افزایش سرعت حرکت تحولی و جبران ضعف‌ها ایجاد می­کند.

ایشان در پایان افزود: البته در مقابل نباید دچار غرور و خودبزرگ بینی کاذب شد و بدون شناخت از توانایی­ها از اقداماتی سخن گفت که قابل اجرا نیستند، مثلاً اینکه در ۴ سال ۴ میلیون شغل و مسکن تولید می شود یک شعار غیر قابل اجرا است چراکه توانایی کشور در تحقق آن لحاظ نشده است و به نتیجه نرسیدن این چنین شعارهایی که زمینه های اجرایی آن در شرایط فعلی کشور وجود ندارد، باعث یاس و سرخوردگی مردم می باشد.

در این دیدار ، تعدادی از فعالان اسبق دانشجویی به دیدگاههای خود در خصوص شرایط جاری کشور پرداختند و اشاره کردند:

امروز وقت مشارکت نخبگان است و انتظار داریم نخبگان منفعل نباشند؛

نیاز کشور، نیاز گفتگو در میان اقشار مختلف جامعه خصوصا نخبگان با جامعه است؛

در حوادث اخیر، نظام در بعد امنیتی و انتظامی خوب عمل کرد اما در بعد رسانه ای عملکرد قابل قبولی را مشاهده نکردیم؛

در کنار باز شدن فضای سیاسی نیاز به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه داریم؛

امید داریم جریان عاقل درون نظام به این نتیجه برسد که باید اصلاحاتی صورت پذیرد؛

دشمنان از قدرت جمهوری اسلامی به هراس افتاده اند و دست به واکنش های رادیکال زده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.