تاج در نامه ای عجیب: پول VAR را فراهم کنید!

بحث ورود کمک داور ویدئویی (VAR) به فوتبال ایران در سال‌های اخیر یکی از سوژه‌های مهم داوری به ویژه برای لیگ برتر بوده است، اما فدراسیون فوتبال با روسای مختلف خود در این چند سال، نتوانست این پروژه مهم را اجرایی کند.

این موضوع حتی هشدار‌های فیفا را نسبت به احتمال حذف داوران ایران از مسابقات بین المللی به دلیل عدم آشنایی و کار با VAR را به دنبال داشت؛ آن‌هم در شرایطی که این تکنولوژی در کشور‌های مختلف جهان و آسیا راه اندازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

این امر در برنامه‌های انتخاباتی روسای فدراسیون در دو دوره اخیر یعنی زمان شهاب الدین عزیزی خادم و مهدی تاج هم پررنگ بود. تلاش و اقدامات عزیزی خادم برای استفاده از VAR بی نتیجه ماند و به او اتهاماتی علیه امنیت ملی از این طریق زده شد؛ اتهاماتی که البته عزیزی خادم در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود مدعی شد در دادگاه از آن‌ها تبرئه شده است.

نامه تاج به باشگاه‌های لیگ برتر و معرفی شرکت خارجی

حالا و با بازگشت دوباره مهدی تاج به فدراسیون، اقدامات راه اندازی VAR به شکل دیگری جلو رفته است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد تاج در نامه‌ای به ۱۶ تن از مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر ضمن معرفی یک شرکت خارجی و نماینده آن در داخل کشور، از باشگاه‌ها خواسته است تا نسبت به انجام فرایند راه اندازی VAR و تدارک بودجه لازم، اقدام کنند.

در نامه مهدی تاج که در تاریخ ۱۸ دی ماه تنظیم شده، آمده است: «یکی از برنامه‌ها در جهت استانداردسازی و رشد و توسعه فوتبال الزام به تجهیز ورزشگاه‌های لیگ برتری به کمک داور ویدئویی به عنوان یک پروزه ملی در دستور کار قرار دارد که عدم اجرای آن موجب خسارات جبران ناپذیری به فوتبال کشور در سطح بین المللی خواهد شد؛ لذا ضمن معرفی شرکت «چشم انداز ارتباط» به عنوان نماینده شرکت EVS که مورد تایید فیفا نیز می‌باشد به عنوان مجری فروش و نصب و راه اندازی پروژه VAR ضمن پیگیری مستمر جهت انجام فرایند مربوطه و تخصص اعتبار لازم نسبت به اجرای هرچه سریع‌تر این پروژه اقدامات عاجل صورت پذیرد.»

شرکت EVS چیست؟

شرکت EVS یکی از شرکت‌های معروف و شناخته شده در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی پخش و انتقال تصویر است که در سال ۱۹۹۴ در کشور بلژیک تاسیس شده است.

این شرکت بعد از جدی شدن بحث کمک داور ویدئویی در فوتبال، فعالیت خود را در این بخش آغاز کرد و توانست تاییدیه‌های لازم را از فیفا دریافت کند. گفته می‌شود پروژه VAR در کشورهایی، چون اسپانیا، دانمارک، لهستان، مصر و… از سوی این شرکت پشتیبانی می‌شود.

ابهامات عقد قرارداد با شرکت بلژیکی

فدراسیون فوتبال هنوز مشخص نکرده است که قرارداد با شرکت EVS به چه شکلی است و مفاد این قرارداد شامل چه مواردی می‌شود. مهمتر از همه اینکه همکاری با این شرکت، چه مقدار هزینه برای باشگاه‌ها و فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت. پیگیری‌های خبرنگاران هم نشان می‌دهد فهرست قیمت ارایه شده به فدراسیون فاقد لیست قیمت تجهیزات رادیویی، نرم افزار‌های تخصصی و قیمت و مشخصات خدمات آموزش و اجرای سیستم VAR می‌باشد.

علاوه بر ابهاماتی درباره فعالیت‌های سیاسی این شرکت و بحث تحریم‌ها و گرفتن مجوز‌های لازم، گفته می‌شود در جلسه مناقصه انتخاب VAR پاکت سایر شرکت‌ها به جز EVS باز نشده است.

افشاریان: EVS مورد تایید نهاد‌های نظارتی است

در حالی که نامه مهدی تاج برای معرفی شرکت EVS به باشگاه‌ها مربوط به هفته‌های اخیر است، اما خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران در شهریورماه امسال نام این شرکت را رسانه‌ای کرده بود. افشاریان در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که همکاری با این شرکت مشکل و مانع قانونی و امنیتی ندارد.

رئیس کمیته داوران در بخشی از مصاحبه اش گفته بود: «شاید اوایل سخت باشد، چون باید آزمون و خطا داشته باشیم، اما تلاش می‌کنیم که آنچه شایسته است اتفاق بیفتد و جشن تولد VAR را در کشور بگیریم. نام این شرکت EVS است و مورد تایید صداوسیما و مجموعه نهاد‌های نظارتی کشور است».

EVS قبل از عقد قرارداد به فیفا معرفی شد؟

یکی دیگر از مسائلی که نیازمند شفاف سازی است، نحوه و زمان عقد قرارداد با شرکت بلژیکی است. پیگیری‌های نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال پیش از آنکه با این شرکت قرارداد امضا کند، آن را به عنوان نماینده VAR ایران به فدراسیون جهانی فوتبال معرفی کرده است آن‌هم در شرایطی که تضامین و تعهدات لازم از EVS گرفته نشده است.

بررسی پروژه‌های نماینده EVS در ایران

همانطور که در نامه مهدی تاج به باشگاه‌ها ذکر شده بود، شرکت «چشم انداز ارتباط» نماینده EVS در ایران معرفی شده است. چشم انداز ارتباط شرکتی است که دفتر آن در تهران بوده و در پروژه‌های کلان و بزرگ ایران حضور داشته است.

نگاهی به سایت این شرکت حکایت از همکاری در پروژه‌هایی، چون فولاد مبارکه سپاهان، فولاد خوزستان، مخابرات تهران، راه آهن و… در بخش‌های مختلف از جمله نصب دوربین‌های مداربسته، نصب و راه‌اندازی پورت‌های اینترنتی و… دارد. فدراسیون باید در این زمینه هم شفاف سازی کند که این شرکت چطور و بر اساس کدام معیار‌ها به عنوان نماینده شرکت EVS معرفی شده است.

چرا باشگاه‌ها باید هزینه VAR را پرداخت کنند؟

رئیس فدراسیون ایران در نامه خود به باشگاه‌های لیگ برتری از آن‌ها خواسته است که اعتبار لازم برای راه اندازی VAR را تامین کنند. سئوال این است که چرا باشگاه‌ها که صاحب کمترین درآمد‌های ممکن از حق پخش، تبلیغات محیطی، بلیت فروشی و… هستند باید از جیب خودشان برای راه اندازی یک تکنولوژی هزینه کنند.

این در حالی است که به عنوان مثال در کشوری مثل پرتغال در اروپا هزینه راه اندازی VAR با فدراسیون فوتبال این کشور بوده است. VAR در این کشور چند سالی است که در این کشور اروپایی در حال کمک به داوران است و حتی قرار بود امسال برای لیگ دسته دوم پرتغال هم مورد استفاده قرار بگیرد. پیگیری‌های خبرنگار مهر از روزنامه‌نگاران پرتغالی نشان می‌دهد فدراسیون و لیگ پرتغال هزینه‌های راه اندازی VAR را تقبل کردند تا از تکنولوژی‌های روز فوتبال دنیا عقب نمانند.

فدراسیون فوتبال در نقش معامله گر؟

یک نکته عجیب دیگر این است که فدراسیون فوتبال این نامه را برای اسپانسر‌های باشگاه‌ها هم ارسال کرده است و، چون خودش مستقیم در این فرایند ورود نکرده، در نقش معامله گر ظاهر شده است. اگر این مورد را در کنار مسائلی، چون گران بودن تجهیزات EVS، بلااستفاده شدن دستگاه‌ها برای باشگاه‌ها در صورت عدم تمدید سالیانه لایسنس، اقدامات یکباره شرکت بلژیکی در تحریم بعضی از کشور‌ها و… بگذاریم نیاز است که فدراسیون شفاف سازی لازم را در این زمینه انجام بدهد و مانع بروز مشکلاتی بشود که ممکن است در ماه‌های آینده گریبان باشگاه‌ها را با هزینه‌های سرسام آور بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.