برچسب سونوگرافی از داخل بدن عکس می گیرد

محققین و مهندسین در دانشگاه MIT توانستند یک برچسب کوچک اختراع کنند که قادر است به مدت ۴۸ ساعت و پیوسته عکس های اولتراساوندی از اعضای داخلی بدن بگیرند.

این اختراع مدرن پیشرفتی در جهت ایجاد آینده ای روشن است که در آن برچسب های مدرن می توانند به صورت بی سیم سلامت ماهیچه را در طول ورزش یا مراحل رشد جنین در دوران بارداری را تصویربرداری و مشاهده کنند.

این نوع عکس‌برداری اولتراساوند یک از امن ترین و چر استفاده ترین راه‌های تصویر برداری پزشکی محسوب می‌شود. ولی باید بدانید که شخص مورد نظر می بایست در مطب پزشک حضور داشته باشد و برای انجام این کار احتیاج به تجهیزات حجیم می‌باشد. جهت انجام این تصویربرداری می‌بایست لایه ای ضخیم از ژل سرد بر روی پوست و محل تصویربرداری وجود داشته باشد و پس از آن دستگاه اولتراساوند شروع به عکس‌برداری کند. توجه داشته باشید که حتما باید از ژل استفاده شود چرا که امواج را با واضح بالا به اعضای داخلی بدن و برعکس بفرستد. همچنین این ژل در مدت زمانی مشخص بر روی پوست خشک خواهد شد و در نتیجه باید جهت عکس‌برداری اولتراساوند در مدت زمان بیشتر به صورت منظم بر روی پوست قرار گیرد.

جالب است بدانید که مهندسین MIT در این اختراع توانستند نوعی هیدروژل نیز تولید کنند که در داخل غشای الاستومری نازکی وجود دارد. بنابراین برای تصویربرداری یک ماده انعطاف پذیر و الاستیک بر روی پوست فرد قرار می گیرد که قادر هستند تا این امواج اولتراساوند را انتقال دهند.

محقق ارشد پژوهش یعنی شیائو چن درباره این مورد بیان کرده است که انعطاف پذیری مانع از بین رفتن آب هیدروژل می شود. تنها وقتی که هیدروژل دارای آب فراوانی است، امواج آکوستیک قادر هستند تا به صورت تاثیرگذار به اعضای داخلی بدن داخل شده و عکس هایی مشخص از آنها بگیرند.

در قسمت دیگر این دستگاه، طیف وسیعی از صدها مبدل اولتراساوند کوچک وجود دارند. با کمک این مبدل ها که به همراه هیدروژل الاستومری می‌باشند، برچسب ها قادر هستند تا پشت سر هم عکس‌هایی از اعضای داخلی بدن در طول مدت زمان طولانی بگیرند.

این ترکیب گفته شده باعث می شود تا دستگاه با پوست همخوانی داشته باشد و همچنین قادر به حفظ وضعیت نسبی مبدل‌ها می‌باشد تا در نتیجه عکس‌هایی با وضوح بیشتر و با دقت بالاتری تهیه شوند.

همانطور که مجله ساینس گزارش کرده است، این دستگاه جهت عکس‌برداری از مواردی نظیر دویدن تا بلند کردن وزنه مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است بدانید که نتیجه این تست، پتانسیل بسیار خوب این دستگاه را جهت عکس برداری اولتراساوند از عملکرد های بدن شخص مورد آزمایش نشان داد که کاملا بی نظیر و بی سابقه بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.