بررسی مناسبات آذربایجان شرقی و جمهوری آذربایجان

در دیدار سفیر جمهوری آذربایجان با استاندار آذربایجان‌شرقی بر توسعه مناسبات دو جانبه تاکید شد.

در دیدار سفیر جمهوری آذربایجان با استاندار آذربایجان‌شرقی بر توسعه مناسبات دو جانبه تاکید شد.
استاندار آذربایجان شرقی در این ديدار گفت: حسن همجواری و اراده جدی برای توسعه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کاملا مشهود است.  عابدین خرّم افزود: باید با تقویت ارتباطات و تسهیل رفت‌وآمدها، ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور را شکوفا کنیم.
وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط تنگاتنگ با همه کشور‌ها به ویژه همسایگان ادامه داد: جمهوری آذربایجان به عنوان کشور دوست و برادر، در اولویت سیاست خارجی ایران است و پیوند‌های دو کشور که از گذشته‌های دور وجود داشته است، باید تعمیق و توسعه یابد.

خرّم با بیان اینکه فصل جدیدی از روابط بین دو کشور آغاز شده است افزود: دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس اوراسیا و سفر هیأت سیاسی و اقتصادی کشورمان به باکو، زمینه را برای گسترش بیش از پیش روابط فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان به همراه وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این سفر بازدید‌های خوبی از مناطق آزادشده قره‌باغ داشتیم؛ دولت آذربایجان کار‌های بزرگی را برای بازسازی این مناطق آغاز کرده که نیاز به همکاری کشور‌های همسایه دارد.

وی با اشاره به توافق‌های انجام‌شده در این سفر گفت: ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مناطق آزاد شده برای استقرار شرکت‌های صنعتی و خدماتی و حضور جدی شرکت‌های فنی و مهندسی آذربایجان شرقی در بازسازی این مناطق ازجمله محور‌های مورد توافق بود که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

استاندار فعال‌سازی محور‌های ترانزیتی تبریز به آذربایجان را از دیگر توافق‌های این سفر برشمرد و گفت: با فعال‌سازی نقطه مرزی خداآفرین و ایجاد نقطه دسترسی جدید در مناطق آزادشده، ظرفیت جدیدی برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد شد.

وی همچنین برقراری خط پروازی تبریز _ باکو برای تسهیل تردد دانشجویان و بازرگانان، سامان‌دهی حوزه گردشگری سلامت و راه‌اندازی تور‌های گردشگری و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان را از دیگر توافق‌های این سفر اعلام و بر پیگیری تحقق این توافق‌ها از سوی هر دو طرف تأکید کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور دوباره در تبریز گفت: با توجه به ۶ سال حضورم در تبریز به عنوان سرکنسول جمهوری آذربایجان، آشنایی کاملی با این شهر دارم و تبریز را وطن خود می‌دانم.

علی علیزاده سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط با همسایگان ارزشمند دانست و گفت: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان هم تأکید ویژه‌ای بر توسعه روابط با ایران دارد و شخصاً این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به آزادسازی ۱۳۰ کیلومتر از مرز مشترک ایران و آذربایجان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های جدیدی از توسعه همکاری‌ها بین دو کشور ایجاد شده و باید با احیا و فعال‌سازی ارتباطات مرزی از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

علیزاده از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ۱۹ و ۲۰ اسفند امسال در باکو خبر داد و گفت: گشایش مرز خداآفرین و احداث پل مرزی جدید و سایر توافق‌های انجام‌شده بین دو کشور در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران بر عملیاتی شدن توافق‌های سفر هیأت سیاسی و اقتصادی ایران به باکو تأکید کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا جنبه‌های تخصصی این توافق‌ها پیش از برگزاری کمیسیون مشترک بررسی و برای امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دو کشور آماده شود.

وی با بیان اینکه مرز‌های ایران و آذربایجان در چهارراه محور‌های ترانزیتی قرار دارند اضافه کرد: با عملیاتی شدن توافق‌های دوجانبه امکان بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد و امیدوارم حمایت‌های مسئولان استان در این زمینه ادامه داشته باشد.

علیزاده همچنین از کاهش محدودیت‌های کرونایی و تسهیل صدور ویزا از سوی دولت آذربایجان خبر داد و گفت: اطمینان داریم که با بهبود شرایط، امکان برقراری خط پروازی مستقیم بین تبریز _ باکو در مدت زمان کوتاهی فراهم خواهد شد و این موضوع هم از لحاظ اقتصادی و هم تسهیل تردد برای دو طرف سودمند خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.